A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood (2021)


Raittila, R., & Vuorisalo, M. (2021). Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood. Ethnography and Education, 16(3), 358-372. https://doi.org/10.1080/17457823.2021.1872396


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Raittila, Raija; Vuorisalo, Mari

Lehti tai sarja: Ethnography and Education

ISSN: 1745-7823

eISSN: 1745-7831

Julkaisuvuosi: 2021

Ilmestymispäivä: 21.01.2021

Volyymi: 16

Lehden numero: 3

Artikkelin sivunumerot: 358-372

Kustantaja: Routledge

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/17457823.2021.1872396

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73784


Tiivistelmä

This article elaborates the relational ontology in an ethnographic study. The aim is to seek relational construction of preschool practice and how children’s positions are constructed in it. The study is based on the understanding that ethnography and relational sociology share the idea that society emerges through repeated relations. The ontological thinking of relational sociology is applied in a micro-level analysis of three episodes from a Finnish preschool. We propose that relations appear in every single ethnographical episode and that carefully analysed repetitive relations can reveal a stabilised organisational structure. The analysis shows how the position of one child is structuring and being structured in everyday actions in a preschool. We argue that through relational analysis of ethnographic data, it is possible to seek sociological knowledge of institutions – in this case, of preschool.


YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); lapsuus; esikoulu; sosiaaliset suhteet; sosiologia; etnografia

Vapaat asiasanat: relational sociology; ethnography; preschool; relational analysis; childhood


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 14:39