A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood (2021)
Raittila, R., & Vuorisalo, M. (2021). Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood. Ethnography and Education, 16(3), 358-372. https://doi.org/10.1080/17457823.2021.1872396
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Raittila, Raija; Vuorisalo, Mari
Lehti tai sarja: Ethnography and Education
ISSN: 1745-7823
eISSN: 1745-7831
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 21.01.2021
Volyymi: 16
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 358-372
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/17457823.2021.1872396
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73784
Tiivistelmä
This article elaborates the relational ontology in an ethnographic study. The aim is to seek relational construction of preschool practice and how children’s positions are constructed in it. The study is based on the understanding that ethnography and relational sociology share the idea that society emerges through repeated relations. The ontological thinking of relational sociology is applied in a micro-level analysis of three episodes from a Finnish preschool. We propose that relations appear in every single ethnographical episode and that carefully analysed repetitive relations can reveal a stabilised organisational structure. The analysis shows how the position of one child is structuring and being structured in everyday actions in a preschool. We argue that through relational analysis of ethnographic data, it is possible to seek sociological knowledge of institutions – in this case, of preschool.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); lapsuus; esikoulu; sosiaaliset suhteet; sosiologia; etnografia
Vapaat asiasanat: relational sociology; ethnography; preschool; relational analysis; childhood
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1