A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood (2021)


Raittila, R., & Vuorisalo, M. (2021). Relational analysis and the ethnographic approach : constructing preschool childhood. Ethnography and Education, 16(3), 358-372. https://doi.org/10.1080/17457823.2021.1872396


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRaittila, Raija; Vuorisalo, Mari

Lehti tai sarjaEthnography and Education

ISSN1745-7823

eISSN1745-7831

Julkaisuvuosi2021

Ilmestymispäivä21.01.2021

Volyymi16

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot358-372

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/17457823.2021.1872396

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73784


Tiivistelmä

This article elaborates the relational ontology in an ethnographic study. The aim is to seek relational construction of preschool practice and how children’s positions are constructed in it. The study is based on the understanding that ethnography and relational sociology share the idea that society emerges through repeated relations. The ontological thinking of relational sociology is applied in a micro-level analysis of three episodes from a Finnish preschool. We propose that relations appear in every single ethnographical episode and that carefully analysed repetitive relations can reveal a stabilised organisational structure. The analysis shows how the position of one child is structuring and being structured in everyday actions in a preschool. We argue that through relational analysis of ethnographic data, it is possible to seek sociological knowledge of institutions – in this case, of preschool.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)lapsuusesikoulusosiaaliset suhteetsosiologiaetnografia

Vapaat asiasanatrelational sociology; ethnography; preschool; relational analysis; childhood


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 19:42