A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The stigma of feminism : disclosures and silences regarding female disadvantage in the video game industry in US and Finnish media stories (2022)


Kivijärvi, M., & Sintonen, T. (2022). The stigma of feminism : disclosures and silences regarding female disadvantage in the video game industry in US and Finnish media stories. Feminist Media Studies, 22(5), 1083-1101. https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1878546


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKivijärvi, Marke; Sintonen, Teppo

Lehti tai sarjaFeminist Media Studies

ISSN1468-0777

eISSN1471-5902

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä24.01.2021

Volyymi22

Lehden numero5

Artikkelin sivunumerot1083-1101

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/14680777.2021.1878546

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73872


Tiivistelmä

This article examines how the issue of gender, particularly women’s (under)representation in the video game industry, is framed in US and Finnish media. Building on the notion of stigma surrounding feminism, the article examines discourse practices as acts of managing the image of feminism. The findings illustrate five stigma management strategies that offer the possibility of maintaining socially accepted ways of discussing gender inequality and portraying women in mainstream media. Using critical discourse analysis, the paper addresses how the use of these stigma management strategies connects with different contemporary feminisms. The strategies used and their ideological backgrounds vary between the two cultural contexts. This article contributes to the understanding of the ongoing discussions between postfeminism and neoliberal feminism in contemporary society and organizations by demonstrating how the expression of feminist ideas is managed in different cultural contexts.


YSO-asiasanatpelialapeliteollisuussukupuolisukupuoliroolitjulkinen keskustelufeminismistigmat

Vapaat asiasanatgender; stigma; feminism; women in games; video game industry


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-26-03 klo 09:19