G4 Monografiaväitöskirja
Elävää ihmistä kasvattamassa : Miguel de Unamunon ihmiskäsitys ja kasvatusajattelu suomalaisessa kasvatusmaisemassa (2021)
Educating a living human being : applying Miguel de Unamuno’s vision of education and his conception of the human being to the Finnish landscape


Bask, S. (2021). Elävää ihmistä kasvattamassa : Miguel de Unamunon ihmiskäsitys ja kasvatusajattelu suomalaisessa kasvatusmaisemassa [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 348. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8507-3


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatBask, Sini

eISBN978-951-39-8507-3

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero348

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (369 sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8507-3

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Väitöskirjani tutkii espanjalaisen ajattelijan Miguel de Unamunon näkemyksiä filosofian luonteesta, ihmisestä ja kasvatuksesta. Selvitän, mikä on Unamunon käsitys filosofian päämääristä ja merkityksestä sekä millaisin keinoin näihin saavutaan. Kokeilen soveltaa Unamunon käyttämiä filosofisia keinoja: monodialogia, metaforaa, tarinaa, kontradiktiota ja toistoa nykysuomalaisen kasvatuksen maiseman tutkimiseen. Filosofia on Miguel de Unamunolle ihmisen kokonaisymmärrys maailmasta. Ihminen itsessään on Unamunon filosofiassa sekä päämäärä että kaiken lähtökohta. Ihminen on Unamunolle elävä verbi, persoona, joka syntyy, kärsii, kuolee, tuntee, ajattelee, kaipaa, taistelee, uneksii ja rakastaa. Ihminen on konkreettinen, lihaa ja luuta oleva, tietoinen persoona, joka pakenee kaikkia määritelmiä, luokitteluja ja abstraktioita. Filosofia lähestyy totuutta runouden avulla, tekemällä uutta todellisuutta luovaa kieltä. Niinpä tutkimuksenikin tukeutuu fakto-fiktiivisiin kertomuksiin kasvatuksesta sekä maiseman ja matkan tekemisen metaforiin. Se on tekijänsä vuoropuhelua itsensä, Miguel de Unamunon alkuperäistekstien ja häntä koskevan tutkimuksen, nykysuomalaisen kasvatustutkimuksen sekä kasvatuksesta käydyn keskustelun välillä. Niin filosofia, elämä, ihminen kuin kasvatuskin ovat Unamunolle raukeamattomien vastakkaisuuksien välisessä dynaamisessa ristiriidassa. Tämä alati säilyvä jännite mahdollistaa ihmisen elämän viriten niin filosofian kuin kasvatuksenkin ytimeen. Elävän ihmisen kasvatus ei voi Unamunon mukaan perustua pedagogisiin teorioihin tai järjestelmiin, vaan edellyttää kasvattajan aitoa, myötätuntoista rakkautta. Tämä kasvattava rakkaus tavoittelee toisen kärsimyksen poistamista pyrkien ihmisen kasvuun parhaaksi mahdolliseksi itsekseen. Suomalaisessa kasvatusmaisemassa liikkuvat monet muutokset. Globaali talous, kestävä kehitys ja oikeudenmukaisuuden teemat ovat esimerkkejä ilmiöistä, joihin Miguel de Unamunon filosofiaa tässä tutkimuksessa sovellan. Miguel de Unamunon kasvatusfilosofiasta voi poimia seuraavan ajatuksen: Elävää ihmistä ei sovi unohtaa kasvajassa tai kasvattajanakaan. Kasvaville ihmisille on opetettava heitä rakastaen uneksimisen kieli, toivomisen tahto ja kuljettava heidän kanssaan ristiriitojen tuntumassa.


YSO-asiasanatfilosofiakasvatusfilosofiaihmiskuvaihminenfilosofit

Vapaat asiasanatUnamuno, Miguel de


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:05