G4 Monografiaväitöskirja
Elävää ihmistä kasvattamassa : Miguel de Unamunon ihmiskäsitys ja kasvatusajattelu suomalaisessa kasvatusmaisemassa (2021)
Educating a living human being : applying Miguel de Unamuno’s vision of education and his conception of the human being to the Finnish landscape
Bask, S. (2021). Elävää ihmistä kasvattamassa : Miguel de Unamunon ihmiskäsitys ja kasvatusajattelu suomalaisessa kasvatusmaisemassa [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 348. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8507-3
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Bask, Sini
eISBN: 978-951-39-8507-3
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 348
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (369 sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8507-3
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Väitöskirjani tutkii espanjalaisen ajattelijan Miguel de Unamunon näkemyksiä filosofian luonteesta, ihmisestä ja kasvatuksesta. Selvitän, mikä on Unamunon käsitys filosofian päämääristä ja merkityksestä sekä millaisin keinoin näihin saavutaan. Kokeilen soveltaa Unamunon käyttämiä filosofisia keinoja: monodialogia, metaforaa, tarinaa, kontradiktiota ja toistoa nykysuomalaisen kasvatuksen maiseman tutkimiseen. Filosofia on Miguel de Unamunolle ihmisen kokonaisymmärrys maailmasta. Ihminen itsessään on Unamunon filosofiassa sekä päämäärä että kaiken lähtökohta. Ihminen on Unamunolle elävä verbi, persoona, joka syntyy, kärsii, kuolee, tuntee, ajattelee, kaipaa, taistelee, uneksii ja rakastaa. Ihminen on konkreettinen, lihaa ja luuta oleva, tietoinen persoona, joka pakenee kaikkia määritelmiä, luokitteluja ja abstraktioita. Filosofia lähestyy totuutta runouden avulla, tekemällä uutta todellisuutta luovaa kieltä. Niinpä tutkimuksenikin tukeutuu fakto-fiktiivisiin kertomuksiin kasvatuksesta sekä maiseman ja matkan tekemisen metaforiin. Se on tekijänsä vuoropuhelua itsensä, Miguel de Unamunon alkuperäistekstien ja häntä koskevan tutkimuksen, nykysuomalaisen kasvatustutkimuksen sekä kasvatuksesta käydyn keskustelun välillä. Niin filosofia, elämä, ihminen kuin kasvatuskin ovat Unamunolle raukeamattomien vastakkaisuuksien välisessä dynaamisessa ristiriidassa. Tämä alati säilyvä jännite mahdollistaa ihmisen elämän viriten niin filosofian kuin kasvatuksenkin ytimeen. Elävän ihmisen kasvatus ei voi Unamunon mukaan perustua pedagogisiin teorioihin tai järjestelmiin, vaan edellyttää kasvattajan aitoa, myötätuntoista rakkautta. Tämä kasvattava rakkaus tavoittelee toisen kärsimyksen poistamista pyrkien ihmisen kasvuun parhaaksi mahdolliseksi itsekseen. Suomalaisessa kasvatusmaisemassa liikkuvat monet muutokset. Globaali talous, kestävä kehitys ja oikeudenmukaisuuden teemat ovat esimerkkejä ilmiöistä, joihin Miguel de Unamunon filosofiaa tässä tutkimuksessa sovellan. Miguel de Unamunon kasvatusfilosofiasta voi poimia seuraavan ajatuksen: Elävää ihmistä ei sovi unohtaa kasvajassa tai kasvattajanakaan. Kasvaville ihmisille on opetettava heitä rakastaen uneksimisen kieli, toivomisen tahto ja kuljettava heidän kanssaan ristiriitojen tuntumassa.
YSO-asiasanat: filosofia; kasvatusfilosofia; ihmiskuva; ihminen; filosofit
Vapaat asiasanat: Unamuno, Miguel de
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021