D1 Artikkeli ammattilehdessä
Syrjimätön ja yhdenvertainen opetusviestintä (2020)
Kokkonen, M. (2020). Syrjimätön ja yhdenvertainen opetusviestintä. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 2020(4), 44-46.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kokkonen, Marja
Lehti tai sarja: Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja
ISSN: 2242-0134
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 2020
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 44-46
Kustantaja: Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73980
Tiivistelmä
Yhdenvertaisuuslaki (1329/2014) ja laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (1329/2014) velvoittavat koulutuksen järjestäjiä edistämäään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa ja huolehtimaan koulutuksen järjestäjän tai oppilaitoksen toiminnan syrjimättömyydestä. Tasa-arvon tavoite ja laaja yhdenvertaisuusperiaate ohjaavat myös perusopetuksen kehittämistä (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 16). Kirjallisten yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmien lisäksi opettajien opetusviestintää kannattaa tarkastella yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon näkökulmasta.
YSO-asiasanat: yhdenvertaisuuslaki (1912); laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta; perusopetus; sukupuoli; stereotypiat; tasa-arvokasvatus; sukupuolivähemmistöt; sukupuolineutraalius; yhdenvertaisuus; inkluusio; kiusaaminen; häirintä; syrjintä; viestintä; kielenkäyttö; opetussuunnitelmat
Vapaat asiasanat: sukupuolitietoisuus; opetusviestintä
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020