D1 Article in a trade journal
Syrjimätön ja yhdenvertainen opetusviestintä (2020)
Kokkonen, M. (2020). Syrjimätön ja yhdenvertainen opetusviestintä. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 2020(4), 44-46.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kokkonen, Marja
Journal or series: Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja
ISSN: 2242-0134
Publication year: 2020
Volume: 2020
Issue number: 4
Pages range: 44-46
Publisher: Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73980
Abstract
Yhdenvertaisuuslaki (1329/2014) ja laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (1329/2014) velvoittavat koulutuksen järjestäjiä edistämäään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa ja huolehtimaan koulutuksen järjestäjän tai oppilaitoksen toiminnan syrjimättömyydestä. Tasa-arvon tavoite ja laaja yhdenvertaisuusperiaate ohjaavat myös perusopetuksen kehittämistä (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 16). Kirjallisten yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmien lisäksi opettajien opetusviestintää kannattaa tarkastella yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon näkökulmasta.
Keywords: yhdenvertaisuuslaki (1912); Act on Equality between Women and Men; primary and lower secondary education; gender; stereotypies; equality education; gender minorities; gender neutrality; equality (fundamental rights); inclusion; bullying; harassment; discrimination; communication; use of language; curricula
Free keywords: sukupuolitietoisuus; opetusviestintä
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2020