D1 Article in a trade journal
Syrjimätön ja yhdenvertainen opetusviestintä (2020)


Kokkonen, M. (2020). Syrjimätön ja yhdenvertainen opetusviestintä. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 2020(4), 44-46.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Kokkonen, Marja

Journal or series: Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja

ISSN: 2242-0134

Publication year: 2020

Volume: 2020

Issue number: 4

Pages range: 44-46

Publisher: Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Publication open access: Not open

Publication channel open access:

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73980


Abstract

Yhdenvertaisuuslaki (1329/2014) ja laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (1329/2014) velvoittavat koulutuksen järjestäjiä edistämäään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa ja huolehtimaan koulutuksen järjestäjän tai oppilaitoksen toiminnan syrjimättömyydestä. Tasa-arvon tavoite ja laaja yhdenvertaisuusperiaate ohjaavat myös perusopetuksen kehittämistä (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 16). Kirjallisten yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmien lisäksi opettajien opetusviestintää kannattaa tarkastella yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon näkökulmasta.


Keywords: yhdenvertaisuuslaki (1912); Act on Equality between Women and Men; primary and lower secondary education; gender; stereotypies; equality education; gender minorities; gender neutrality; equality (fundamental rights); inclusion; bullying; harassment; discrimination; communication; use of language; curricula

Free keywords: sukupuolitietoisuus; opetusviestintä


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2020


Last updated on 2022-20-09 at 13:43