A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures (2021)
Ruohotie-Lyhty, M., Camargo Aragão, R., & Pitkänen-Huhta, A. (2021). Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures. Teaching and Teacher Education, 100, Article 103270. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103270
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruohotie-Lyhty, Maria; Camargo Aragão, Rodrigo; Pitkänen-Huhta, Anne
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 100
Artikkelinumero: 103270
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103270
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74205
Tiivistelmä
The process of envisioning the future is central to teachers’ identity construction, but different environments create distinct sociocultural conditions for the process. This qualitative study drawing on visual-textual methods compares Finnish and Brazilian student teachers’ desired and feared professional futures. Two different perspectives on future identities were detected: a desire for status and a desire for meaningfulness. The results revealed the radically different social status of teaching in the two countries and the role this played in the envisioned identities. The study highlights the importance of awareness of the socio-political nature of identity construction in developing teacher education.
YSO-asiasanat: kieltenopettajat; opettajankoulutus; opettajuus; ammatti-identiteetti; tulevaisuudenodotukset; vertaileva tutkimus; sosiokulttuuriset tekijät
Vapaat asiasanat: pre-service teacher education; teacher emotions; teacher identity; visual methods
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Suomalaisten ja brasilialaisten kielenopettajien tunnetyö
- Ruohotie-Lyhty, Maria
- Opetushallitus
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 3