A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures (2021)


Ruohotie-Lyhty, M., Camargo Aragão, R., & Pitkänen-Huhta, A. (2021). Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures. Teaching and Teacher Education, 100, Article 103270. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103270


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRuohotie-Lyhty, Maria; Camargo Aragão, Rodrigo; Pitkänen-Huhta, Anne

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2021

Volyymi100

Artikkelinumero103270

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103270

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74205


Tiivistelmä

The process of envisioning the future is central to teachers’ identity construction, but different environments create distinct sociocultural conditions for the process. This qualitative study drawing on visual-textual methods compares Finnish and Brazilian student teachers’ desired and feared professional futures. Two different perspectives on future identities were detected: a desire for status and a desire for meaningfulness. The results revealed the radically different social status of teaching in the two countries and the role this played in the envisioned identities. The study highlights the importance of awareness of the socio-political nature of identity construction in developing teacher education.


YSO-asiasanatkieltenopettajatopettajankoulutusopettajuusammatti-identiteettitulevaisuudenodotuksetvertaileva tutkimussosiokulttuuriset tekijät

Vapaat asiasanatpre-service teacher education; teacher emotions; teacher identity; visual methods


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-26-03 klo 09:19