A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures (2021)


Ruohotie-Lyhty, M., Camargo Aragão, R., & Pitkänen-Huhta, A. (2021). Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures. Teaching and Teacher Education, 100, Article 103270. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103270


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruohotie-Lyhty, Maria; Camargo Aragão, Rodrigo; Pitkänen-Huhta, Anne

Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education

ISSN: 0742-051X

eISSN: 1879-2480

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 100

Artikkelinumero: 103270

Kustantaja: Elsevier

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103270

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74205


Tiivistelmä

The process of envisioning the future is central to teachers’ identity construction, but different environments create distinct sociocultural conditions for the process. This qualitative study drawing on visual-textual methods compares Finnish and Brazilian student teachers’ desired and feared professional futures. Two different perspectives on future identities were detected: a desire for status and a desire for meaningfulness. The results revealed the radically different social status of teaching in the two countries and the role this played in the envisioned identities. The study highlights the importance of awareness of the socio-political nature of identity construction in developing teacher education.


YSO-asiasanat: kieltenopettajat; opettajankoulutus; opettajuus; ammatti-identiteetti; tulevaisuudenodotukset; vertaileva tutkimus; sosiokulttuuriset tekijät

Vapaat asiasanat: pre-service teacher education; teacher emotions; teacher identity; visual methods


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:37