A1 Journal article (refereed)
Murtoluku vai suhde? (2021)


Joutsenlahti, J., & Perkkilä, P. (2021). Murtoluku vai suhde?. FMSERA Journal, 4(1), 61-74. https://journal.fi/fmsera/article/view/95634


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Joutsenlahti, Jorma; Perkkilä, Päivi

Journal or series: FMSERA Journal

eISSN: 2490-158X

Publication year: 2021

Volume: 4

Issue number: 1

Pages range: 61-74

Publisher: Finnish Matehematics and Science Education Research Association

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://journal.fi/fmsera/article/view/95634

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74230


Abstract

Artikkelin tarkoitus on tutkia miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat koulumatematiikan käsitteitä murtoluku ja suhde heille annetussa tehtävässä, jossa on matematiikan symbolikielen merkintöjä ja niihin liittyviä kuvia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 92 opiskelijaa kahdesta yliopistosta. Tuloksista näkyi useimpien opiskelijoiden proseduraalinen lähestymistapa annetun ratkaisun tulkinnassa käsitteellisen näkökulman jäädessä vain harvojen opiskelijoiden valinnaksi. Tulos on opetussuunnitelman ja oppimateriaalien näkökulmasta odotettu. Murtolukujen monipuolinen ymmärtäminen on haasteellista. Tämä tuo haasteita opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämiselle.


Keywords: class teachers; mathematical thinking; concept formation; fractions


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2021

Preliminary JUFO rating: 1


Last updated on 2021-20-09 at 15:48