A1 Journal article (refereed)
Murtoluku vai suhde? (2021)


Joutsenlahti, J., & Perkkilä, P. (2021). Murtoluku vai suhde?. FMSERA Journal, 4(1), 61-74. https://journal.fi/fmsera/article/view/95634


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsJoutsenlahti, Jorma; Perkkilä, Päivi

Journal or seriesFMSERA Journal

eISSN2490-158X

Publication year2021

Volume4

Issue number1

Pages range61-74

PublisherFinnish Matehematics and Science Education Research Association

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://journal.fi/fmsera/article/view/95634

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74230


Abstract

Artikkelin tarkoitus on tutkia miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat koulumatematiikan käsitteitä murtoluku ja suhde heille annetussa tehtävässä, jossa on matematiikan symbolikielen merkintöjä ja niihin liittyviä kuvia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 92 opiskelijaa kahdesta yliopistosta. Tuloksista näkyi useimpien opiskelijoiden proseduraalinen lähestymistapa annetun ratkaisun tulkinnassa käsitteellisen näkökulman jäädessä vain harvojen opiskelijoiden valinnaksi. Tulos on opetussuunnitelman ja oppimateriaalien näkökulmasta odotettu. Murtolukujen monipuolinen ymmärtäminen on haasteellista. Tämä tuo haasteita opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämiselle.


Keywordsclass teachersmathematical thinkingconcept formationfractions


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2021

JUFO rating1


Last updated on 2024-03-04 at 19:57