A1 Journal article (refereed)
Murtoluku vai suhde? (2021)
Joutsenlahti, J., & Perkkilä, P. (2021). Murtoluku vai suhde?. FMSERA Journal, 4(1), 61-74. https://journal.fi/fmsera/article/view/95634
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Joutsenlahti, Jorma; Perkkilä, Päivi
Journal or series: FMSERA Journal
eISSN: 2490-158X
Publication year: 2021
Volume: 4
Issue number: 1
Pages range: 61-74
Publisher: Finnish Matehematics and Science Education Research Association
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://journal.fi/fmsera/article/view/95634
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74230
Abstract
Artikkelin tarkoitus on tutkia miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat koulumatematiikan käsitteitä murtoluku ja suhde heille annetussa tehtävässä, jossa on matematiikan symbolikielen merkintöjä ja niihin liittyviä kuvia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 92 opiskelijaa kahdesta yliopistosta. Tuloksista näkyi useimpien opiskelijoiden proseduraalinen lähestymistapa annetun ratkaisun tulkinnassa käsitteellisen näkökulman jäädessä vain harvojen opiskelijoiden valinnaksi. Tulos on opetussuunnitelman ja oppimateriaalien näkökulmasta odotettu. Murtolukujen monipuolinen ymmärtäminen on haasteellista. Tämä tuo haasteita opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämiselle.
Keywords: class teachers; mathematical thinking; concept formation; fractions
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021
JUFO rating: 1