A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
"Stop whining and be a badass" : A postfeminist analysis of university students' responses to gender themes (2021)


Kivijärvi, M. (2021). "Stop whining and be a badass" : A postfeminist analysis of university students' responses to gender themes. Equality, Diversity and Inclusion, 40(6), 690-707. https://doi.org/10.1108/edi-08-2020-0219


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kivijärvi, Marke

Lehti tai sarja: Equality, Diversity and Inclusion

ISSN: 2040-7149

eISSN: 2040-7157

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 40

Lehden numero: 6

Artikkelin sivunumerot: 690-707

Kustantaja: Emerald

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1108/edi-08-2020-0219

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74848


Tiivistelmä

Purpose
This paper critically examines how female students at a Finnish business school understand gender in management.

Design/methodology/approach
The analysis is based on female students' learning diaries from a basic management course.

Findings
The findings show how students respond to the topic of gender inequality through a neoliberal postfeminist discourse. The students' discourse is structured around three discursive moves: (1) rejecting “excessive” feminism, (2) articulating self-reliant professional futures and (3) producing idealized role models through successfully integrating masculinity and femininity.

Originality/value
This article contributes to current understanding of the role of postfeminist sensibilities in shaping student participation in the management profession. Awareness of students' responses to gender-equality initiatives offers management educators insight into the inclusion of equality topics in teaching in ways that support equal gender socialization in the management profession.


YSO-asiasanat: johtamiskoulutus; kauppakorkeakoulut; opiskelijat; johtajuus; tasa-arvo; feminismi; uusliberalismi; sukupuoliroolit; stereotypiat; diskurssintutkimus

Vapaat asiasanat: postfeminismi


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-25-08 klo 12:10