A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Parental Teaching of Reading and Spelling Across the Transition From Kindergarten to Grade 1 (2021)
Silinskas, G., Aunola, K., Lerkkanen, M.-K., & Raiziene, S. (2021). Parental Teaching of Reading and Spelling Across the Transition From Kindergarten to Grade 1. Frontiers in Psychology, 11, Article 610870. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.610870
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Silinskas, Gintautas; Aunola, Kaisa; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Raiziene, Saule
Lehti tai sarja: Frontiers in Psychology
eISSN: 1664-1078
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 11
Artikkelinumero: 610870
Kustantaja: Frontiers Media
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.610870
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74332
Tiivistelmä
We investigated the longitudinal links between parental teaching of reading and spelling and children’s word reading and spelling skills. Data of 244 Lithuanian parent–child dyads were analyzed, who were followed across three time points: end of kindergarten (T1; Mage = 6.88; 116 girls), beginning of Grade 1 (T2), and end of Grade 1 (T3). The children’s word reading and spelling skills were tested, and the parents answered questionnaires on the frequency with which they taught their children reading and spelling. Overall, the results showed that the parents were responsive to their children’s skill levels across the domains of reading and spelling and across time (i.e., the transition from kindergarten to Grade 1 and across Grade 1). However, differences between the domains of reading and spelling were also observed. In particular, in the domain of reading and across the transition from kindergarten to Grade 1, the parents responded to their children’s skill levels by increasing the time spent teaching children with poor word reading skills, and decreasing the teaching time for the children with good word reading skills. In contrast, as spelling skills may require more time to develop, parents maintained similar frequencies of teaching spelling across the transition to Grade 1 for all children, and only parents of good spellers taught less spelling at the end of Grade 1 than parents of children with poor and average word spelling skills.
YSO-asiasanat: esikouluikäiset; alakoululaiset; lukutaito; kirjoitustaito; lukeminen; kirjoittaminen; kotiympäristö; vanhemmat
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1