A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The interplay between maternal homework involvement, task-avoidance, and achievement among adolescents (2021)
Tunkkari, M., Aunola, K., Hirvonen, R., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2021). The interplay between maternal homework involvement, task-avoidance, and achievement among adolescents. Journal of Family Psychology, 35(7), 863-874. https://doi.org/10.1037/fam0000686
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Journal of Family Psychology
ISSN: 0893-3200
eISSN: 1939-1293
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 25.02.2021
Volyymi: 35
Lehden numero: 7
Artikkelin sivunumerot: 863-874
Kustantaja: American Psychological Association (APA)
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1037/fam0000686
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74445
Tiivistelmä
This study examined three aspects of maternal homework involvement (i.e., the quantity, quality, and source of initiative) and their direct and indirect associations with adolescents’ task-avoidant behavior in homework situations and academic achievement. The sample consisted of Finnish mothers and their adolescents who were transitioning from primary to lower secondary school. Mothers rated the quantity of their homework involvement (i.e., monitoring and help), quality of their homework involvement (i.e., autonomy support and psychological control), and source of initiative (i.e., mother- vs. adolescent-initiated monitoring and help) at the beginning of Grade 6. They also reported on adolescents’ task avoidance in homework situations at the beginning of Grade 7. Information on adolescents’ academic achievement in the spring terms of Grades 5 and 7 was obtained from school registers. The results showed that high maternal psychological control and mother-initiated monitoring were associated with poorer subsequent academic achievement directly and indirectly through higher levels of adolescent task avoidance. Moreover, poor prior academic achievement was associated with higher levels of subsequent task avoidance directly and indirectly through high maternal psychological control and mother-initiated monitoring. Overall, the results highlight the importance of bringing mothers’ knowledge and awareness to their self-initiated and controlling involvement practices and helping them to support adolescents’ learning and motivation in more optimal ways. (PsycInfo Database Record (c) 2021 APA, all rights reserved)
YSO-asiasanat: kotitehtävät; äidit; nuoret; tavoitteet; oppiminen; osallistuminen; ohjaus (neuvonta ja opastus); autonomia; kontrolli; motivaatio; kannustus; suoriutuminen; opintomenestys; vanhempi-lapsisuhde
Vapaat asiasanat: homework; maternal involvement; task avoidance; academic achievement
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2