A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The Quality of Maternal Homework Involvement : The Role of Adolescent and Maternal Factors (2021)


Tunkkari, M., Aunola, K., Hirvonen, R., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2021). The Quality of Maternal Homework Involvement : The Role of Adolescent and Maternal Factors. Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology, 67(1), 94-122. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.67.1.0094


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona

Lehti tai sarja: Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology

ISSN: 0272-930X

eISSN: 1535-0266

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 67

Lehden numero: 1

Artikkelin sivunumerot: 94-122

Kustantaja: Wayne State University Press

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.67.1.0094

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78569


Tiivistelmä

This study examined adolescent and maternal factors of the quality of maternal homework involvement and the extent to which the factors predicted adolescents' subsequent achievement through adolescents' and mothers' perceptions of the quality of maternal homework involvement. The sample consisted of 847 Finnish adolescents and their 662 mothers who both rated the quality of homework involvement (i.e., autonomy support and psychological control) in the fall of Grade 6. Adolescents rated their positive and negative academic emotions. Mothers rated their beliefs about adolescents' school success, their positive and negative emotions, and adolescents' task avoidance in homework situations. Information on adolescents' achievement was obtained from school registers. The results showed that adolescent and maternal factors were differently associated with adolescent- and mother-perceived quality of maternal homework involvement. Moreover, higher levels of adolescent task avoidance, mothers' lower beliefs, and negative emotions predicted poorer subsequent achievement via mothers' perception of high psychological control.


YSO-asiasanat: kotitehtävät; nuoret; äidit; osallistuminen; ohjaus (neuvonta ja opastus); psykologiset tekijät; autonomia; kontrolli; itsemäärääminen; suoriutuminen; kannustus; oppiminen; opintomenestys; vanhempi-lapsisuhde

Vapaat asiasanat: kotitehtävät; äidit; nuoret; tavoitteet; oppiminen; osallistuminen;


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-09-11 klo 15:34