A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Assessing reading and online research comprehension : Do difficulties in attention and executive function matter? (2021)
Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Aro, M., Anmarkrud, Ø., & Leppänen, P. H. (2021). Assessing reading and online research comprehension : Do difficulties in attention and executive function matter?. Learning and Individual Differences, 87, Article 101985. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.101985
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Anmarkrud, Øistein; Leppänen, Paavo H.T.
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 87
Artikkelinumero: 101985
Kustantaja: Elsevier BV
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.101985
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74476
Tiivistelmä
This study evaluated the relation between sixth graders' (N = 426) teacher-rated difficulties in attention and executive function (EF) and their comprehension skills. Reading comprehension was assessed with a multiple-choice task and online research and comprehension (ORC) with a problem-solving task. The analyses were controlled for gender, reading fluency and nonverbal reasoning. To investigate differences in students' performance between the tasks, comprehension skills in the multiple-choice task were also controlled for in the ORC task. Structural equation models showed that teacher-rated attention and EF difficulties were related to students' performance more in the problem-solving task than in the multiple-choice task. After controlling for all the background variables, these difficulties explained 9% of the variance of ORC performance in girls and 4% in boys. These results indicate that for students with attention and EF difficulties the ORC task was more challenging than the reading comprehension task.
YSO-asiasanat: lukutaito; lukeminen; luetun ymmärtäminen; arviointi; oppiminen; keskittymiskyky; oppimisvaikeudet; lapset (ikäryhmät); verkkoaineisto; sähköiset julkaisut; verkkosivustot; Internet; monivalintatehtävät
Vapaat asiasanat: digital literacy; online research and comprehension; reading comprehensio; executive function; attention difficulties
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Internet ja oppimisvaikeudet: monitieteinen perspektiivi tiedon hankkimiseen uudessa mediassa
- Leppänen, Paavo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2