G4 Monografiaväitöskirja
Current and future leadership education in Finland (2021)
Nykyinen ja tuleva johtamiskoulutus


Juuti, S. (2021). Current and future leadership education in Finland [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 351. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8519-6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatJuuti, Sini

eISBN978-951-39-8519-6

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero351

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (188 sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8519-6

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tutkimus käsittelee johtamiskoulutuslaitoksissa omaksuttuja diskursseja johtamisesta ja johtamisen kehittämisestä. Johtamiskoulutuslaitoksilla on keskeinen rooli prosessissa, jonka tuloksena johtajat ja esimiehet omaksuvat esimiesroolinsa. Emme kuitenkaan tiedä millaisia näkemyksiä johtamiskoulutuslaitoksissa on omaksuttu johtamisesta ja johtamisen kehittämisestä. Tutkimuksen taustalla oleva tieteenfilosofinen näkemys on hermeneuttinen ja sosiaaliskonstruktionistinen. Sosiaalisen konstruktionismin ajatuksia mukaillen tässä tutkimuksessa ajatellaan, että johtaminen ja johtamisen kehittäminen ovat ihmisten välisen vuorovaikutuksen tuloksia, joten niitä ei ole mahdollista mallintaa eikä ole mahdollista löytää parasta johtamisnäkökulmaa tai tapaa kehittää johtamista. Johtaminen ja johtamisen kehittäminen ovat kontekstuaalisia ilmiöitä. Tutkimus on useille tapauksille perustuva laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla 27 henkilöä, jotka työskentelevät johtamiskoulutuslaitoksien johtajina tai johtamisen asiantuntijoina. Internetistä kerättyjen alustavien tietojen perusteella maassamme on 37 suurehkoa johtamiskoulutuslaitosta, joista 25 koulutuslaitosta suostui tutkimuksen kohteeksi. 8 mukaan saatua koulutuslaitosta oli yliopistojen johtamiskoulutusyksiköitä ja 17 muita johtamiskoulutusinstituutteja. Kerättyä haastatteluaineistoa analysoitiin sisällön analyysin, erityisesti ns. Gioia-menetelmän, avulla. Tulokset osoittivat, että useimmissa johtamiskoulutuslaitoksissa on omaksuttu vuorovaikutteinen näkemys johtamisesta. Melko moni johtamiskoulutuslaitos kuitenkin edelleen käyttää perinteisiä johtamisnäkökulmia johtamisen kehittämisessä hyväksi. Kontekstuaalisista johtamisnäkemyksistä puhutaan myönteiseen sävyyn, mutta sangen harvat johtamiskoulutuslaitokset käyttävät niitä johtamisen kehittämisessä hyväkseen. Tulokset osoittivat myös, että johtamiskoulutus on varsin usein edelleen luonteeltaan luokkamuotoiselle opetukselle perustuvaa perinteistä johtamiskoulutusta. Yksikään mukana ollut johtamiskoulutuslaitos ei ollut siirtänyt johtamiskoulutusta työpaikalle, työn ohessa tehtäväksi toiminnaksi. Yksikään johtamiskoulutuslaitos ei käyttänyt todella kontekstuaalisia johtamisen kehittämisen menetelmiä kehittämistyössään hyväksi. Johtamiskoulutuslaitoksia keskenään verrattaessa havaittiin, että ne johtamiskoulutuslaitokset, jotka olivat omaksuneet perinteisen johtamisnäkemyksen johtamiskoulutuksensa taustaksi, käyttivät todennäköisesti myös perinteisiä johtamisen kehittämisen näkökulmia kehittämistyössään hyväksi. Sen sijaan sellaiset johtamiskoulutuslaitokset, jotka olivat omaksuneet uudempia johtamisnäkemyksiä johtamiskoulutuksensa taustalle, käyttivät myös todennäköisesti uudempia johtamisen kehittämismenetelmiä kehittämistyössään hyväksi.


YSO-asiasanatjohtamiskoulutusopetusmenetelmätkoulutusyrityksetyliopistotjohtajatjohtaminenesihenkilötyökehittäminenosaamisen kehittäminendiskurssi

Vapaat asiasanatleadership; leadership development; educational institutes; development methods


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:06