D1 Article in a trade journal
Miten perusopetuksen päättävät nuoret kirjoittavat? : havaintoja opetuksen tueksi kansallisen arvioinnin pohjalta (2021)
Kauppinen, M., & Hellgren, J. (2021). Miten perusopetuksen päättävät nuoret kirjoittavat? : havaintoja opetuksen tueksi kansallisen arvioinnin pohjalta. Kielikukko, 41(1), 2-6. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2021/08/Kielikukko_1_2021.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kauppinen, Merja; Hellgren, Jan
Journal or series: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Publication year: 2021
Volume: 41
Issue number: 1
Pages range: 2-6
Publisher: Finra ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2021/08/Kielikukko_1_2021.pdf
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Abstract
Koulun kirjoittamisen opetus on murroksessa tekstien tuottamisen ja käyttämisen kulttuurin muutosten myötä. Viestinnän kuvallistuminen, videoklippien yleistyminen eri käyttötilanteissa, tekstien monenlainen muuntaminen ja kierrättäminen somealustoilla sekäperinteisen kirjan aseman horjuminen ovat esimerkkejä uudistuvasta tekstikulttuurista. Jokainen meistä laatii monimuotoisia tekstejä eri tavoin yhä uusiin käyttöyhteyksiin ja -ympäristöihin. Tektien uudistuva muoto ja teksteillä toimimisen tavat vaikuttavat myö arvostuksiimme ja asenteisiimme. Erityisesti nuoret kiinnittyvät somen innokaina käyttäjinä lyhyeen ja nopeaan viestintään sekä alituisesti päivittyvään kuva- ja äänivirtaan.
Keywords: primary and lower secondary education; young people; upper comprehensive school pupils; ability to write; writing; text types; identity (mental objects); written communication; multiliteracy; cultural change; learning results; evaluation
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2021