D1 Article in a trade journal
Miten perusopetuksen päättävät nuoret kirjoittavat? : havaintoja opetuksen tueksi kansallisen arvioinnin pohjalta (2021)


Kauppinen, M., & Hellgren, J. (2021). Miten perusopetuksen päättävät nuoret kirjoittavat? : havaintoja opetuksen tueksi kansallisen arvioinnin pohjalta. Kielikukko, 41(1), 2-6. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2021/08/Kielikukko_1_2021.pdf


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKauppinen, Merja; Hellgren, Jan

Journal or seriesKielikukko

ISSN0780-0940

Publication year2021

Volume41

Issue number1

Pages range2-6

PublisherFinra ry

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2021/08/Kielikukko_1_2021.pdf

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel


Abstract

Koulun kirjoittamisen opetus on murroksessa tekstien tuottamisen ja käyttämisen kulttuurin muutosten myötä. Viestinnän kuvallistuminen, videoklippien yleistyminen eri käyttötilanteissa, tekstien monenlainen muuntaminen ja kierrättäminen somealustoilla sekäperinteisen kirjan aseman horjuminen ovat esimerkkejä uudistuvasta tekstikulttuurista. Jokainen meistä laatii monimuotoisia tekstejä eri tavoin yhä uusiin käyttöyhteyksiin ja -ympäristöihin. Tektien uudistuva muoto ja teksteillä toimimisen tavat vaikuttavat myö arvostuksiimme ja asenteisiimme. Erityisesti nuoret kiinnittyvät somen innokaina käyttäjinä lyhyeen ja nopeaan viestintään sekä alituisesti päivittyvään kuva- ja äänivirtaan.


Keywordsprimary and lower secondary educationyoung peopleupper comprehensive school pupilsability to writewritingtext typesidentity (mental objects)written communicationmultiliteracycultural changelearning resultsevaluation


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2021


Last updated on 2024-03-04 at 20:06