B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus (2021)
Honko, M., & Mustonen, S. (2021). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 28-44. https://jecer.org/fi/lisaa-taitoja-ja-mahdollisuuksia-varhaiskasvatukseen-tavoitteena-tasa-arvoisempi-ja-kielitietoisempi-varhaiskasvatus/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Honko, Mari; Mustonen, Sanna
Lehti tai sarja: Journal of Early Childhood Education Research
eISSN: 2323-7414
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 10
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 28-44
Kustantaja: Suomen varhaiskasvatus ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://jecer.org/fi/lisaa-taitoja-ja-mahdollisuuksia-varhaiskasvatukseen-tavoitteena-tasa-arvoisempi-ja-kielitietoisempi-varhaiskasvatus/
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74546
Tiivistelmä
Kasvatuksellisen ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen monikielistyvässä Suomessa edellyttää entistä kielitietoisempaa varhaiskasvatusta (Puukko ym., 2019). Monikulttuurisuuden kohtaaminen on arvioitu yhdeksi keskeisimmäksi varhaiskasvatuksen tulevaisuuden osaamistaidoksi (Karila ym., 2013), ja monikielisyyden lisääntyminen haastaa ja kannustaa kehittämään entistä sensitiivisempiä, vuorovaikutuksellisia pedagogisia käytänteitä (Karila, 2016). Teimme keväällä 2017 verkkokyselyn, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa ja näkökulmia monikielisyyden kohtaamisesta sekä kielitietoisista työskentelytavoista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Kysely oli suunnattu monikielisessä lapsiryhmässä työskentelevälle varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme sitä, millaisia uusia taitoja ja toimintamahdollisuuksia varhaiskasvatuksen henkilöstö kyselyn perusteella kaipaa monikielisyyden kohtaamiseen ja tukemiseen omassa työympäristössään.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; kielitietoinen opetus ja kasvatus; monikielisyys; tasa-arvo
Vapaat asiasanat: language awareness; multilingualism; early childhood education; equality
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021