A1 Journal article (refereed)
Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia (2021)


Korpipää, H., Koponen, T., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(1), 60-67. https://bulletin.nmi.fi/2021/03/03/minauskomukset-ja-matematiikan-oppiminen-matematiikan-maailmaan-hankkeen-kokemuksia/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKorpipää, Heidi; Koponen, Tuire; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2021

Volume31

Issue number1

Pages range60-67

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://bulletin.nmi.fi/2021/03/03/minauskomukset-ja-matematiikan-oppiminen-matematiikan-maailmaan-hankkeen-kokemuksia/

Publication open accessNot open

Publication channel open access

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77914

Additional informationKokeilut ja käytänteet


Abstract

Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat taitojen oppimiseen liittyvien alkuvalmiuksien ohella erilaiset emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan osaajana. Nämä uskomukset alkavat muodostua jo varhain suunnaten matematiikan oppimiseen liittyvää kiinnostusta ja vaikuttaen työskentelyyn oppimistilanteissa. Matematiikkaan liittyvien minäuskomusten muodostumiseen esi- ja alkuopetusiässä on kuitenkin tähän saakka kiinnitetty vähän huomiota. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Matematiikan Maailmaan (MaMa) -kehittämishankkeen tavoitteena oli Opettajankoulutusfoorumin opettajankoulutuksen kehittämisohjelman periaatteiden mukaisesti vahvistaa opettajankoulutuksen tutkimusperustaisuutta soveltamalla tutkimustietoa käytännön ratkaisuihin ja konkreetteihin materiaaleihin opettajaksi opiskelevien ja kentän opettajien käyttöön. Hanke kohdentui varhaiskasvatukseen, esi- ja alkuopetukseen sekä erityisopetukseen.


Keywordsmathematical skillslearningself imageself-esteemearly childhood education and carespecial education (teaching)teacher training

Free keywordsminäpystyvyys; oppijaminäkäsitys


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Reporting Year2021

JUFO rating1


Last updated on 2024-03-04 at 20:06