B1 Non-refereed journal articles
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio (2021)


Mertala, P. (2021). Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio. Kasvatus ja Aika, 15(1), 43-61. https://doi.org/10.33350/ka.100161


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsMertala, Pekka

Journal or seriesKasvatus ja Aika

eISSN1797-2299

Publication year2021

Volume15

Issue number1

Pages range43-61

PublisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.33350/ka.100161

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75016

Additional informationKatsaukset-osio.


Abstract

Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ohjaaviin trendeihin, erityisesti digitalisaatioon, oppimiskeskeisyyteen ja tulosvastuullisuuteen. Lisäksi tarkastelen datan ja datan diskursiivisen tuottamisen välistä epäsuhtaa, josta jatkan koulun dataintensiivisten käytäntöjen kautta tapahtuvan jatkuvan datankeruun luonnollistumisen tarkasteluun. Viimeisessä temaattisessa osiossa jäsennän elinikäisen oppimisen ideologian ja datafikaation välistä suhdetta. Esseen lopuksi esitän monilukutaidon pedagogiikkaan tukeutuen näkemykseni siitä, millä tavoin datafikaation ei-toivottuja lieveilmiöitä voidaan purkaa ja miten arkiset datakäytänteet voidaan uudelleenkehystää kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.


Keywordsdigitalisationlifelong learningeducation and trainingschool systemmultiliteracycritique of technology

Free keywordsdatafikaatio; oppimisanalytiikka


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2021


Last updated on 2024-03-04 at 20:15