B1 Non-refereed journal articles
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio (2021)
Mertala, P. (2021). Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio. Kasvatus ja Aika, 15(1), 43-61. https://doi.org/10.33350/ka.100161
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Mertala, Pekka
Journal or series: Kasvatus ja Aika
eISSN: 1797-2299
Publication year: 2021
Volume: 15
Issue number: 1
Pages range: 43-61
Publisher: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.100161
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75016
Additional information: Katsaukset-osio.
Abstract
Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ohjaaviin trendeihin, erityisesti digitalisaatioon, oppimiskeskeisyyteen ja tulosvastuullisuuteen. Lisäksi tarkastelen datan ja datan diskursiivisen tuottamisen välistä epäsuhtaa, josta jatkan koulun dataintensiivisten käytäntöjen kautta tapahtuvan jatkuvan datankeruun luonnollistumisen tarkasteluun. Viimeisessä temaattisessa osiossa jäsennän elinikäisen oppimisen ideologian ja datafikaation välistä suhdetta. Esseen lopuksi esitän monilukutaidon pedagogiikkaan tukeutuen näkemykseni siitä, millä tavoin datafikaation ei-toivottuja lieveilmiöitä voidaan purkaa ja miten arkiset datakäytänteet voidaan uudelleenkehystää kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.
Keywords: digitalisation; lifelong learning; education and training; school system; multiliteracy; critique of technology
Free keywords: datafikaatio; oppimisanalytiikka
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021