B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio (2021)
Mertala, P. (2021). Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio. Kasvatus ja Aika, 15(1), 43-61. https://doi.org/10.33350/ka.100161
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mertala, Pekka
Lehti tai sarja: Kasvatus ja Aika
eISSN: 1797-2299
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 15
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 43-61
Kustantaja: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.100161
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75016
Lisätietoja: Katsaukset-osio.
Tiivistelmä
Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ohjaaviin trendeihin, erityisesti digitalisaatioon, oppimiskeskeisyyteen ja tulosvastuullisuuteen. Lisäksi tarkastelen datan ja datan diskursiivisen tuottamisen välistä epäsuhtaa, josta jatkan koulun dataintensiivisten käytäntöjen kautta tapahtuvan jatkuvan datankeruun luonnollistumisen tarkasteluun. Viimeisessä temaattisessa osiossa jäsennän elinikäisen oppimisen ideologian ja datafikaation välistä suhdetta. Esseen lopuksi esitän monilukutaidon pedagogiikkaan tukeutuen näkemykseni siitä, millä tavoin datafikaation ei-toivottuja lieveilmiöitä voidaan purkaa ja miten arkiset datakäytänteet voidaan uudelleenkehystää kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.
YSO-asiasanat: digitalisaatio; elinikäinen oppiminen; koulutus; koululaitos; monilukutaito; teknologiakritiikki
Vapaat asiasanat: datafikaatio; oppimisanalytiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021