B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio (2021)


Mertala, P. (2021). Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio. Kasvatus ja Aika, 15(1), 43-61. https://doi.org/10.33350/ka.100161


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMertala, Pekka

Lehti tai sarjaKasvatus ja Aika

eISSN1797-2299

Julkaisuvuosi2021

Volyymi15

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot43-61

KustantajaSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33350/ka.100161

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75016

LisätietojaKatsaukset-osio.


Tiivistelmä

Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ohjaaviin trendeihin, erityisesti digitalisaatioon, oppimiskeskeisyyteen ja tulosvastuullisuuteen. Lisäksi tarkastelen datan ja datan diskursiivisen tuottamisen välistä epäsuhtaa, josta jatkan koulun dataintensiivisten käytäntöjen kautta tapahtuvan jatkuvan datankeruun luonnollistumisen tarkasteluun. Viimeisessä temaattisessa osiossa jäsennän elinikäisen oppimisen ideologian ja datafikaation välistä suhdetta. Esseen lopuksi esitän monilukutaidon pedagogiikkaan tukeutuen näkemykseni siitä, millä tavoin datafikaation ei-toivottuja lieveilmiöitä voidaan purkaa ja miten arkiset datakäytänteet voidaan uudelleenkehystää kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.


YSO-asiasanatdigitalisaatioelinikäinen oppiminenkoulutuskoululaitosmonilukutaitoteknologiakritiikki

Vapaat asiasanatdatafikaatio; oppimisanalytiikka


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 20:35