A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment (2021)
Lyytinen, H. J., Semrud-Clikeman, M., Li, H., Pugh, K., & Richardson, U. (2021). Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment. Frontiers in Psychology, 12, Article 566220. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.566220
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lyytinen, Heikki Juhani; Semrud-Clikeman, Margaret; Li, Hong; Pugh, Kenneth; Richardson, Ulla
Lehti tai sarja: Frontiers in Psychology
eISSN: 1664-1078
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 06.04.2021
Volyymi: 12
Artikkelinumero: 566220
Kustantaja: Frontiers Media SA
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.566220
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75062
Tiivistelmä
This paper discusses how the association learning principle works for supporting acquisition of basic spelling and reading skills using digital game-based learning environment with the Finland-based GraphoLearn (GL) technology. This program has been designed and validated to work with early readers of different alphabetic writing systems using repetition and reinforcing connections between spoken and written units. Initially GL was developed and found effective in training children at risk of reading disorders in Finland. Today GL training has been shown to support learning decoding skills among children independent of whether they face difficulties resulting from educational, social, or biological reasons.
YSO-asiasanat: kielellinen kehitys; kielen omaksuminen; lukutaito; lukihäiriöt; dysleksia; interventio; digitaaliset pelit; oppimispelit; kirjoitusjärjestelmät; oikeinkirjoitus
Vapaat asiasanat: GraphoGame
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1