A1 Journal article (refereed)
Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä (2019)
Paldanius, H. (2019). Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä. Virittäjä, 123(3), 347-372. https://doi.org/10.23982/vir.70430
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Paldanius, Hilkka
Journal or series: Virittäjä
ISSN: 0042-6806
eISSN: 2242-8828
Publication year: 2019
Publication date: 21/10/2019
Volume: 123
Issue number: 3
Pages range: 347-372
Publisher: Kotikielen Seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.23982/vir.70430
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75156
Additional information: Artikkeli avautuu Journal.fi -palvelussa 12 kk julkaisemisen jälkeen.
Abstract
Tutkimuksen perusteella dokumenttien esittämisen tavat voidaan nähdä jatkumona, jonka toisessa päässä ovat tiukemmin dokumentin muotoa noudattavat ja toisessa päässä kauempana dokumentin sisällöstä olevat projektiot. Historian tekstitaitojen kannalta kiinnostavia ovat tulkintaa osoittavat esitykset, joissa projektion muotoilu voi kieliä kirjoittajan historian osaamisesta. Projektioiden muotoilussa näkyy myös se, että tehtävänantoon kuuluu useampia dokumentteja, joita tulkitaan suhteessa toisiinsa.
Kuvadokumenttia projisoidaan tekstidokumenteista poikkeavalla tavalla, sillä jo pelkkä dokumentin sisällön esittäminen vaatii kirjoittajalta kuvan selostamista omin sanoin. Monissa dokumenttia projisoivissa esityksissä on suhtautumisen ilmauksia, jotka esittävät dokumentit faktuaalisina ja tekstiin rakentuvan kirjoittajaäänen ajattelua tukevina lähteinä, mikä voi olla ongelmallista historian tekstitaitojen kannalta.
Dokumenttien esittämisen tavoissa yksittäisillä sananvalinnoilla voi olla merkitystä sille, millaisen kuvan esitys rakentaa kirjoittajan historian osaamisesta. Niinpä historian opetuksessa olisikin tärkeää panostaa aineistojen esittämisen opetteluun, jotta tällä tiedonalalla tärkeät tekstitaidot kehittyisivät.
Keywords: history; literary skills; source material; writing; projection (modelling)
Free keywords: history; writing; projection; appraisal theory
Contributing organizations
Related projects
- Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
- Mikkonen, Simo
- Research Council of Finland
- Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
- Luukka, Minna-Riitta
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Preliminary JUFO rating: 2