A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä (2019)
Paldanius, H. (2019). Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä. Virittäjä, 123(3), 347-372. https://doi.org/10.23982/vir.70430
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paldanius, Hilkka
Lehti tai sarja: Virittäjä
ISSN: 0042-6806
eISSN: 2242-8828
Julkaisuvuosi: 2019
Ilmestymispäivä: 21.10.2019
Volyymi: 123
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 347-372
Kustantaja: Kotikielen Seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.23982/vir.70430
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75156
Lisätietoja: Artikkeli avautuu Journal.fi -palvelussa 12 kk julkaisemisen jälkeen.
Tiivistelmä
Tutkimuksen perusteella dokumenttien esittämisen tavat voidaan nähdä jatkumona, jonka toisessa päässä ovat tiukemmin dokumentin muotoa noudattavat ja toisessa päässä kauempana dokumentin sisällöstä olevat projektiot. Historian tekstitaitojen kannalta kiinnostavia ovat tulkintaa osoittavat esitykset, joissa projektion muotoilu voi kieliä kirjoittajan historian osaamisesta. Projektioiden muotoilussa näkyy myös se, että tehtävänantoon kuuluu useampia dokumentteja, joita tulkitaan suhteessa toisiinsa.
Kuvadokumenttia projisoidaan tekstidokumenteista poikkeavalla tavalla, sillä jo pelkkä dokumentin sisällön esittäminen vaatii kirjoittajalta kuvan selostamista omin sanoin. Monissa dokumenttia projisoivissa esityksissä on suhtautumisen ilmauksia, jotka esittävät dokumentit faktuaalisina ja tekstiin rakentuvan kirjoittajaäänen ajattelua tukevina lähteinä, mikä voi olla ongelmallista historian tekstitaitojen kannalta.
Dokumenttien esittämisen tavoissa yksittäisillä sananvalinnoilla voi olla merkitystä sille, millaisen kuvan esitys rakentaa kirjoittajan historian osaamisesta. Niinpä historian opetuksessa olisikin tärkeää panostaa aineistojen esittämisen opetteluun, jotta tällä tiedonalalla tärkeät tekstitaidot kehittyisivät.
YSO-asiasanat: historia; tekstitaito; lähdeaineisto; kirjoittaminen; projektio (mallinnus)
Vapaat asiasanat: historia; kirjoittaminen; projektio; suhtautumisen teoria
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
- Mikkonen, Simo
- Suomen Akatemia
- Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
- Luukka, Minna-Riitta
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 2