A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Authorship vs. Assemblage in Digital Media (2021)


Roine, H.-R., & Piippo, L. (2021). Authorship vs. Assemblage in Digital Media. In S. Lindberg, & H.-R. Roine (Eds.), The Ethos of Digital Environments : Technology, Literary Theory and Philosophy (pp. 60-76). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003123996-7


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRoine, Hanna-Riikka; Piippo, Laura

EmojulkaisuThe Ethos of Digital Environments : Technology, Literary Theory and Philosophy

Emojulkaisun toimittajatLindberg, Susanna; Roine, Hanna-Riikka

ISBN978-0-367-64327-0

eISBN 978-1-003-12399-6

Julkaisuvuosi2021

Artikkelin sivunumerot60-76

Kirjan kokonaissivumäärä304

KustantajaRoutledge

KustannuspaikkaNew York

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.4324/9781003123996-7

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78532


Tiivistelmä

This chapter outlines an approach to complement current analyses on agencies of storytelling in digital environments. As our everyday life and meaning-making are increasingly entangled with digital platforms such as those of social media services, ways to critically examine digital media as an environment in literary theory are urgently needed – something that the existing analyses have mostly ignored. The particular point of contention in this chapter is the concept of authorship which has gone hand in hand with the understanding of authoring as a work of distinct agents, as it fails to acknowledge the ways in which human agency is entangled with more-than-human actors within digital environments. The chapter therefore explores assemblage as an alternative to authorship for conceptualizing agencies of storytelling in digital media. It is argued that assemblage enables the analysis of the platforms as affective environments based on a feedback loop of a kind: they are not only affected by our actions but, in turn, shape, and guide our agency.


YSO-asiasanatdigitaalinen kulttuuridigitaalinen mediatekijyystoimijuusassemblaasit


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-25-03 klo 09:29