D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
PISA 18 : ensituloksia. Suomi parhaiden joukossa (2019)
Leino, K., Ahonen, A. K., Hienonen, N., Hiltunen, J., Lintuvuori, M., Lähteinen, S., Lämsä, J., Nissinen, K., Nissinen, V., Puhakka, E., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2019). PISA 18 : ensituloksia. Suomi parhaiden joukossa. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2019:40. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-678-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Leino, Kaisa; Ahonen, Arto K.; Hienonen, Ninja; Hiltunen, Jenna; Lintuvuori, Meri; Lähteinen, Suvi; Lämsä, Joni; Nissinen, Kari; Nissinen, Virva; Puhakka, Eija; et al.
eISBN: 978-952-263-678-2
Lehti tai sarja: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
ISSN: 1799-0343
eISSN: 1799-0351
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 2019:40
Kirjan kokonaissivumäärä: 152
Kustantaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-678-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75294
Tiivistelmä
PISA toteutettiin vuonna 2018 seitsemännen kerran. Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD:n, Organisation for Economic and Cultural Development) toteuttaman tutkimusohjelman tarkoituksena on etsiä vastauksia siihen, miten peruskoulun päättövaiheessa olevat tai sen juuri päättäneet 15-vuotiaat nuoret osaavat etsiä, arvioida ja soveltaa tietoa arkielämän sekä tulevaisuuden tarpeista nousevien tehtävien ja ongelmien ratkaisemiseksi. PISA painottaa nuorten valmiuksia hyödyntää osaamistaan jatko-opinnoissa, erilaisissa työtehtävissä ja vaihtelevissa arkielämän tilanteissa. Ensitulosten raportissa tarkastellaan erityisesti lukutaidon osaamista, mutta myös matematiikan ja luonnontieteiden osaamista. Lisäksi tuodaan esiin joitain oppimisen kannalta keskeisiä taustatekijöitä ja muuttujia. Talousosaamisen tulokset raportoidaan OECD:n linjauksen mukaisesti erillisessä raportissa kevään 2020 aikana. Vuoden 2018 PISA-tutkimukseen osallistui yhteensä 79 maata ja aluetta (taulukko 1.1). Näistä 37 oli OECD-maita ja 42 niin kutsuttuja partnerimaita tai valtioiden sisäisiä alueita tai kaupunkeja.
YSO-asiasanat: oppimistulokset; arviointi; kansainvälinen arviointi; PISA-tutkimus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä