A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being (2021)
Puonti, V., Hirvonen, R., & Kiuru, N. (2021). Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being. Scandinavian Journal of Psychology, 62(4), 510-521. https://doi.org/10.1111/sjop.12729
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Puonti, Ville; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Psychology
ISSN: 0036-5564
eISSN: 1467-9450
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 07.05.2021
Volyymi: 62
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 510-521
Kustantaja: Wiley
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/sjop.12729
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75404
Tiivistelmä
This study examined the role of temperament type and gender of adolescents and teachers in adolescents’ well‐being in school. The sample consisted of 677 Finnish students and 56 classroom teachers. Parents rated adolescent temperament and teachers rated their own temperament in autumn of Grade 6. Self‐reports of school well‐being among adolescents were obtained in autumn and the fall of Grade 6. The results showed that being a girl and having resilient temperament type predicted higher school well‐being. In turn, boys with undercontrolled temperament, who were otherwise at risk for decreased school well‐being, particularly benefited from having a female teacher with resilient temperament. Overall, the results suggest that both adolescent temperament type and gender play important roles in adolescents’ well‐being in school.
YSO-asiasanat: nuoret; teini-ikäiset; murrosikä; opettajat; luokanopettajat; temperamentti; sukupuoli; tytöt; pojat (ikäryhmät); hyvinvointi; itsearviointi
Vapaat asiasanat: adolescence; gender; goodness of fit; school well‐being; temperament type
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 1