A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being (2021)


Puonti, V., Hirvonen, R., & Kiuru, N. (2021). Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being. Scandinavian Journal of Psychology, 62(4), 510-521. https://doi.org/10.1111/sjop.12729


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Puonti, Ville; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona

Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Psychology

ISSN: 0036-5564

eISSN: 1467-9450

Julkaisuvuosi: 2021

Ilmestymispäivä: 07.05.2021

Volyymi: 62

Lehden numero: 4

Artikkelin sivunumerot: 510-521

Kustantaja: Wiley

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1111/sjop.12729

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75404


Tiivistelmä

This study examined the role of temperament type and gender of adolescents and teachers in adolescents’ well‐being in school. The sample consisted of 677 Finnish students and 56 classroom teachers. Parents rated adolescent temperament and teachers rated their own temperament in autumn of Grade 6. Self‐reports of school well‐being among adolescents were obtained in autumn and the fall of Grade 6. The results showed that being a girl and having resilient temperament type predicted higher school well‐being. In turn, boys with undercontrolled temperament, who were otherwise at risk for decreased school well‐being, particularly benefited from having a female teacher with resilient temperament. Overall, the results suggest that both adolescent temperament type and gender play important roles in adolescents’ well‐being in school.


YSO-asiasanat: nuoret; teini-ikäiset; murrosikä; opettajat; luokanopettajat; temperamentti; sukupuoli; tytöt; pojat (ikäryhmät); hyvinvointi; itsearviointi

Vapaat asiasanat: adolescence; gender; goodness of fit; school well‐being; temperament type


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-03-10 klo 13:03