A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Construct validity and reliability of the physical activity parenting questionnaire for children (PAP-C) (2021)
Laukkanen, A., Aunola, K., Korhonen, E., Barnett, L. M., & Sääkslahti, A. (2021). Construct validity and reliability of the physical activity parenting questionnaire for children (PAP-C). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18, Article 61. https://doi.org/10.1186/s12966-021-01128-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Laukkanen, Arto; Aunola, Kaisa; Korhonen, Elisa; Barnett, Lisa M.; Sääkslahti, Arja
Lehti tai sarja: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity
eISSN: 1479-5868
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 05.05.2021
Volyymi: 18
Artikkelinumero: 61
Kustantaja: Biomed Central
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1186/s12966-021-01128-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75706
Tiivistelmä
Children’s perception of parenting is hypothesised to significantly affect their physical activity (PA). This study aimed to examine construct validity, factorial invariance and reliability of a new tool: Physical Activity Parenting questionnaire for Children (PAP-C).
Methods
PAP-C comprised 22 items hypothesised to cover 3 theory-guided factors of physical activity parenting (PAP)—namely, structure for activity, autonomy support and involvement. Construct validity and internal consistency of PAP-C were tested using confirmatory factor analysis (CFA) and composite reliability in a sample of Finnish first, second- and third graders (n = 456; mean age 8.77 ± 0.84 years, girls 51.1%). Factorial invariance of PAP-C across grade levels was investigated using sequential multigroup CFA. Intra-class correlation (ICC) coefficients of the sum factors were calculated in a sample of children who completed a 4-week PAP-C retest (n = 450; mean age 8.83 ± 0.87 years, girls 48.0%).
Results
A first-order 3-factor model of the structure for activity, autonomy support and involvement, with 20 items (two items removed), showed an acceptable fit. The model demonstrated configural, metric, and scalar invariance across grade levels. Composite reliabilities indicated moderate-to-good internal consistency (from .74 to .87) for the factors. ICCs (from .494 to .750, p < .001) showed moderate to excellent test–retest stability for all grade levels.
Conclusions
PAP-C can be considered to be a promising tool for investigating 7–10-year-old children’s perceptions of PAP.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); fyysinen aktiivisuus; motivointi; vanhemmat; vanhemmuus; arviointi; psykometriikka; kyselytutkimus; validiteetti; reliabiliteetti
Vapaat asiasanat: Physical activity; Parental control; Self-determination theory; Assessment
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Liikkuva perhe
-Vanhemmuuskäytäntöjen ja lapsen piirteiden yhteys: avaintekijä lasten fyysisen aktiivisuuden muutoksien taustalla päiväkodista kouluun siirryttäessä?- Sääkslahti, Arja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
Liittyvät tutkimusaineistot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2