A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Geometrinen hahmottaminen sosiaalisena, vuorovaikutteisena ja kehollisena toimintana (2021)
Geometrical perception as social, interactional and embodied action


Jakonen, T., Szabó, T. P., & Fenyvesi, K. (2021). Geometrinen hahmottaminen sosiaalisena, vuorovaikutteisena ja kehollisena toimintana. Kasvatus, 52(1), 7-21. https://doi.org/10.33348/kvt.107960


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatJakonen, Teppo; Szabó, Tamás Peter; Fenyvesi, Kristóf

Lehti tai sarjaKasvatus

ISSN0022-927X

eISSN2737-0658

Julkaisuvuosi2021

Volyymi52

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot7-21

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33348/kvt.107960

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/kasvatus/article/view/107960

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77885

LisätietojaArtikkeli avautuu Journal.fi -palvelussa 12 kk julkaisemisen jälkeen.


Tiivistelmä

Matematiikan ja luonnontieteiden oppimista käsittelevässä tutkimuksessa on viime aikoina korostettu kehon, kognition ja vuorovaikutuksen läheistä yhteyttä. Tässä artikkelissa pohdimme, millä tavoin geometrinen hahmottaminen on sosiaalista, vuorovaikutteista ja materiaalien välittämää kehollista toimintaa. Tarkastelemme eräässä kouluajan ulkopuolella järjestetyssä STEAM-työpajassa kerättyä videoaineistoa keskustelunanalyysin menetelmin. Työpajassa alakouluikäiset oppilaat saivat tehtäväkseen koota pareittain jalkapallon geometrisen representaation 4DFrame-rakennussarjan muoviputkista ja -kiinnikkeistä. Tapaustutkimuksemme osoittaa, miten tämän kaltaisen ohjatun rakennustehtävän aikana katse, koskettaminen ja osoittaminen auttoivat osallistujia hahmottamaan keskeneräisen jalkapallon geometrisessa rakenteessa olevia ongelmia sekä visualisoimaan rakenteita ja niiden suunnittelemista. Oppilaiden kehollisesti visualisoimat rakenteet auttoivat työpajan ohjaajaa identifioimaan rakenteiden ongelmakohtia ja korjaamaan oppilaiden geometrista hahmottamista. Tarkastelemassamme STEAM-työpajassa hahmottaminen oli moniaistista ja vuorovaikutteista toimintaa; se oli yhtäältä jalkapallon geometrisen mallin oppimisen tavoite ja toisaalta sen rakentamisen edellytys. Tuloksemme tukevat aiempia tutkimushavaintoja kehon, oppimateriaalien ja vuorovaikutuksen keskeisestä merkityksestä monenlaisissa opetus- ja oppimisympäristöissä.


YSO-asiasanatluonnontieteetmatematiikkaopetusgeometriahahmottaminenoppiminenkokemusoppiminensosiaalinen vuorovaikutuskeskustelunanalyysi

Vapaat asiasanatSTEAM-opetus; kehollinen oppiminen


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 21:26