A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Mannerlaatta analogisen ja digitaalisen välissä (2021)
Kilpiö, Juha-Pekka. (2021). Mannerlaatta analogisen ja digitaalisen välissä. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 18(2), 68-83. https://doi.org/10.30665/av.101832
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kilpiö; Juha-Pekka
Lehti tai sarja: Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain
ISSN: 1795-3790
eISSN: 2242-3796
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 18
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 68-83
Kustantaja: Kirjallisuudentutkijain seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30665/av.101832
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76358
Tiivistelmä
Artikkeli käsittelee Mika Taanilan ja Harry Salmenniemen kokeellista elokuvaa Mannerlaatta (2016), joka on tehty ilman kameraa. Mannerlaatassa vuorottelevat Taanilan kuvat ja Salmenniemen tekstit, ja se on valmistettu käyttäen sekä analogista filmiä että digitaalista teknologiaa. Pohdin erityisesti sen mediaalisia ominaispiirteitä tässä analogisen ja digitaalisen sekä kirjallisen ja elokuvallisen risteyskohdassa. Analyysi tarkentaa paitsi katsomiskokemukseen myös elokuvan valmistusprosessiin, ja siinä hyödynnetään media-arkeologiaa, jonka avulla analysoidaan, miten teknologiat eri ajoilta elävät teoksessa rinnakkain. Käsittelen ohessa myös korealais-amerikkalaisen Young-Hae Chang Heavy Industries -taiteilijaparin tekstuaalisia elokuvia, jotka on samoin toteutettu ilman kameraa. Vertailu tarkentaa Mannerlaatan asemaa digitaalisessa kulttuurissa.
YSO-asiasanat: elokuvataide; kokeelliset elokuvat; kokeellinen kirjallisuus; analogiatekniikka; digitaalitekniikka; tekstuaalisuus; digitaalinen kulttuuri
Vapaat asiasanat: Mannerlaatta (elokuva)
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2