G5 Artikkeliväitöskirja
Musiikkiharrastuksella osallisuuteen (2021)
Social inclusion through a musical hobby


Salminen, S. (2021). Musiikkiharrastuksella osallisuuteen [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 380. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8639-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSalminen, Sanna

eISBN978-951-39-8639-1

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero380

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (135 sivua, 83 numeroimatonta sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8639-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tutkimus tarkastelee musiikkiharrastuksen vaikutusta lasten ja nuorten osallisuuteen sekä tämän tiedon soveltamista kuoronjohtajan pedagogisessa ajattelussa. Osallisuuden käsite nojaa etenkin Raivion ja Karjalaisen (2013, 17) jaotteluun osallisuuden osatekijöistä sekä Allardtin (1976) hyvinvointiteoriaan. Osallisuuden ohella työn keskeisenä teemana on kulttuurienvälinen musiikkikasvatus, jossa pohdinta peilautuu etenkin Schippersin (2010) kirjoituksiin. Kokonaisuus jäsentää lukuisia musiikkiharrastusten hyvinvointivaikutuksia valottavia tutkimuksia rakentaen monitieteistä siltaa osallisuuteen liittyvään keskusteluun. Työ koostuu neljästä osatutkimuksesta. Kahden ensimmäisen osatutkimuksen aineisto on kerätty Etelä-Afrikassa orkesterisoittoa harrastavilta nuorilta vuosina 2000-2010 sekä musiikin yliopisto-opiskelijoiden ja -opettajien parissa vuonna 2012. Suomessa aineiston keruu on keskittynyt Vox Aurea –nuorisokuoron toimintaan ja erityisesti kuoronjohtajan ajattelun reflektointiin vuosina 1998-2020. Tutkimusotteina on hyödynnetty etnografisia ja autoetnografisia menetelmiä, joihin on liittynyt puolistrukturoituja teemahaastatteluita, observointia, tutkimuspäiväkirjoja, lomakekysely, valokuvia, video- ja äänitemateriaalia sekä kuorotyöskentelyä koskeva dokumenttiaineisto sisältäen mm. muistioita, viestejä ja lehtileikkeitä. Tutkimuksen tulokset tukevat käsitystä lasten ja nuorten musiikkiharrastuksen osallisuutta lisäävistä vaikutuksista sekä kulttuurienvälisen musiikkikasvatuksen mahdollisuuksista rikastaa ja syventää musiikillista ilmaisua ja ymmärrystä. Tulokset kannustavat musiikkiharrastusten ohjaajia reflektoimaan pedagogisia valintojaan myös osallisuuden osatekijöiden näkökulmista: nuorten osallisuutta voi edistää samansuuntaisesti taiteellisiin tavoitteisiin pyrkimisen kanssa.


YSO-asiasanatmusiikkiharrastuksetmusiikin harrastaminenkuoronjohtaminenmusiikkipedagogiikkakulttuurienvälisyysosallistaminenosallisuuslapset (ikäryhmät)nuoretväitöskirjat

Vapaat asiasanatmusical hobby; social inclusion; intercultural music education; choral pedagogy; choir conducting


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:25