G5 Artikkeliväitöskirja
Personalized marketing at the right time : toward motivation-based temporal dynamics in web personalization (2021)
Oikea-aikainen personoitu markkinointi : kohti motivaatiopohjaista temporaalista dynamiikkaa verkkopersonoinnissa
Salonen, V. (2021). Personalized marketing at the right time : toward motivation-based temporal dynamics in web personalization [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 381. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8638-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salonen, Ville
eISBN: 978-951-39-8638-4
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 381
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (83 sivua, 44 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8638-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Verkkopersonointi on keskeinen väline kohdennettujen ratkaisujen markkinoimisessa. Tuottaakseen osuvan lopputuloksen ja hyötyä käyttäjälle – lopulta suorittavalle yritykselle – verkkopersonoinnin tulee huomioida tilannetekijät ja olla oikein ajoitettua. Nykyiset verkkopersonoinnin menetelmät eivät kuitenkaan sovellu hyvin käyttäjän preferenssimuutoksiin reagoimiseksi, mikä heikentää personoinnin tehokkuutta. Tämä väitöskirja ehdottaa, että motivaatiopohjainen lähestymistapa voi helpottaa tätä ongelmaa. Tarkemmin tarkasteltuna tämä väitöskirja pyrkii edistämään kirjallisuutta tuottaen teoreettisia näkökulmia sekä alustavaa empiiristä todistusaineistoa motivaatiotekijöiden ymmärryksen merkityksestä verkkopersonoinnin kontekstissa. Väitöskirja ehdottaa verkkopersonoinnin ajoitukseen motivaatiopohjaista tulokulmaa – tunnistaen edistyneen kontekstiymmärryksen (pohjautuen kehittyneisiin psykologisiin malleihin) ja ajoitusta keskeisinä tutkimuskohteina järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen kautta (Artikkeli 1). Lisäksi väitöskirja antaa käsitteellisen kehyksen (pohjautuen fundamentaalisten motiivien kehykseen) motivaatiopohjaiselle temporaalidynamiikalle verkkopersonoinnissa (Artikkeli 2). Väitöskirja myös tutkii kokeellisen asetelman kautta fundamentaalisten motiivien sovellettavuutta liiketoimintarelevanttien mittareiden ennustamiseksi digitaalisissa kanavissa (Artikkeli 3). Tulokset viittaavat siihen, että motivaatiopohjainen lähestymistapa on uusi ja hyödyllinen lähestymistapa perinteisempien verkkopersonoinnin menetelmien rinnalle. Vastaavasti väitöskirjan tulokset osoittavat, että (kroonisia) fundamentaali-motiivien tasoja voidaan soveltaa liiketoimintarelevanttien mittareiden ennustamisessa myös digitaalisissa kanavissa. Tulosten yleistettävyyttä rajoittaa empiirisen testaamisen alustavuus ja kenttäkokeiden puuttuminen. Tulosten edelleen testaaminen ja ehdotetun motivaatiopohjaisen lähestymistavan validointi sekä muiden psykologisten tekijöiden vertailu ehdotettuun lähestymistapaan muodostavat keskeisimmät mahdollisuudet jatkotutkimukselle.
YSO-asiasanat: digitaalinen markkinointi; täsmämarkkinointi; verkkopalvelut; personointi; kohdentaminen; motivaatiopsykologia
Vapaat asiasanat: web personalization; Fundamental Motives Framework; temporal dynamics; systematic literature review; experiment
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- ReDo-Redefining Digital Oppoturnities: Unlocking New Business Potential
- Karjaluoto, Heikki
- TEKES
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021