G5 Artikkeliväitöskirja
Personalized marketing at the right time : toward motivation-based temporal dynamics in web personalization (2021)
Oikea-aikainen personoitu markkinointi : kohti motivaatiopohjaista temporaalista dynamiikkaa verkkopersonoinnissa


Salonen, V. (2021). Personalized marketing at the right time : toward motivation-based temporal dynamics in web personalization [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 381. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8638-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSalonen, Ville

eISBN978-951-39-8638-4

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero381

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (83 sivua, 44 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8638-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Verkkopersonointi on keskeinen väline kohdennettujen ratkaisujen markkinoimisessa. Tuottaakseen osuvan lopputuloksen ja hyötyä käyttäjälle – lopulta suorittavalle yritykselle – verkkopersonoinnin tulee huomioida tilannetekijät ja olla oikein ajoitettua. Nykyiset verkkopersonoinnin menetelmät eivät kuitenkaan sovellu hyvin käyttäjän preferenssimuutoksiin reagoimiseksi, mikä heikentää personoinnin tehokkuutta. Tämä väitöskirja ehdottaa, että motivaatiopohjainen lähestymistapa voi helpottaa tätä ongelmaa. Tarkemmin tarkasteltuna tämä väitöskirja pyrkii edistämään kirjallisuutta tuottaen teoreettisia näkökulmia sekä alustavaa empiiristä todistusaineistoa motivaatiotekijöiden ymmärryksen merkityksestä verkkopersonoinnin kontekstissa. Väitöskirja ehdottaa verkkopersonoinnin ajoitukseen motivaatiopohjaista tulokulmaa – tunnistaen edistyneen kontekstiymmärryksen (pohjautuen kehittyneisiin psykologisiin malleihin) ja ajoitusta keskeisinä tutkimuskohteina järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen kautta (Artikkeli 1). Lisäksi väitöskirja antaa käsitteellisen kehyksen (pohjautuen fundamentaalisten motiivien kehykseen) motivaatiopohjaiselle temporaalidynamiikalle verkkopersonoinnissa (Artikkeli 2). Väitöskirja myös tutkii kokeellisen asetelman kautta fundamentaalisten motiivien sovellettavuutta liiketoimintarelevanttien mittareiden ennustamiseksi digitaalisissa kanavissa (Artikkeli 3). Tulokset viittaavat siihen, että motivaatiopohjainen lähestymistapa on uusi ja hyödyllinen lähestymistapa perinteisempien verkkopersonoinnin menetelmien rinnalle. Vastaavasti väitöskirjan tulokset osoittavat, että (kroonisia) fundamentaali-motiivien tasoja voidaan soveltaa liiketoimintarelevanttien mittareiden ennustamisessa myös digitaalisissa kanavissa. Tulosten yleistettävyyttä rajoittaa empiirisen testaamisen alustavuus ja kenttäkokeiden puuttuminen. Tulosten edelleen testaaminen ja ehdotetun motivaatiopohjaisen lähestymistavan validointi sekä muiden psykologisten tekijöiden vertailu ehdotettuun lähestymistapaan muodostavat keskeisimmät mahdollisuudet jatkotutkimukselle.


YSO-asiasanatdigitaalinen markkinointitäsmämarkkinointiverkkopalvelutpersonointikohdentaminenmotivaatiopsykologia

Vapaat asiasanatweb personalization; Fundamental Motives Framework; temporal dynamics; systematic literature review; experiment


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:25