G5 Artikkeliväitöskirja
Exploring interconnections between student peer assessment, feedback literacy and agency (2021)
Vertaisarviointi ja sen yhteys oppilaan palauteosaamiseen ja toimijuuteen
Ketonen, L. (2021). Exploring interconnections between student peer assessment, feedback literacy and agency [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 379. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8635-3
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ketonen, Laura
eISBN: 978-951-39-8635-3
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 379
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (92 sivua, 31 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8635-3
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän väitöstyön tarkoituksena oli ymmärtää vertaisarviointia ja sen mahdollisuuksia. Osallistujina oli kaksi perusopetuksen 7. luokan oppilasryhmää, jotka käyttivät formatiivista vertaisarviointia fysiikan ja kemian opinnoissaan. Oppilaita (n = 29) seurattiin seitsemännen luokan alusta kahdeksannen luokan puoliväliin. Tutkimusaineisto sisälsi oppituntien kenttämuistiinpanot ja ääninauhoitukset sekä oppilaiden yksilöhaastattelut, kirjalliset työt ja kirjalliset vertaispalautteet. Aineiston analyysi oli laadullinen ja pääsääntöisesti aineistolähtöinen. Ensimmäisessä osatutkimuksessa syvennyttiin yhteen vertaisarviointiin ja tutkittiin, kuka hyötyi siitä ja miksi. Analyysi osoitti, että rakentava kriittinen palaute auttoi vastaanottajaa kehittämään työtään. Sen lisäksi vertaisarvioinnin hyödyllisyyteen vaikutti oppilaiden asennoituminen alkuperäiseen tehtävään sekä heidän ymmärryksensä formatiivisesta arvioinnista. Toinen osatutkimus kartoitti oppilaiden palauteosaamista (palautteeseen liittyviä asenteita, taitoja ja ymmärrystä) vertaisarvioinnin kontekstissa. Oppilaiden palauteosaaminen oli hyvin eritasoista, ja se vaihteli palautteen vieroksumisesta sen aktiiviseen etsimiseen, pohtimiseen ja hyödyntämiseen. Vertaisarviointia käytettäessä on syytä huomioida palauteosaamisen erot. Oppilaiden palauteosaaminen kehittyi vuoden aikana, mikä osoittaa, että palauteosaamista kannattaa harjoitella jo peruskoulussa esimerkiksi juuri vertaisarviointia käyttämällä. Kolmannessa osatutkimuksessa tutkittiin oppilaiden toimijuutta eli heidän kykyään toteuttaa vertaisarviointia luokan sosiaalisessa ympäristössä. Analyysi paljasti erilaisia toimijuuden muotoja ja osoitti, että näennäisesti yhdenmukainen vaatimus osallistua vertaisarviointiin ei ollutkaan käytännössä yhdenmukainen. Tietyt rakentavan toimijuuden muodot, kuten toisten auttaminen ja kritisoiminen, olivat osalle oppilaista tavanomaista toimintaa, kun taas toisilta ne vaativat oman totutun roolin ylittämistä. Jälkimmäisessä tapauksessa oppilaiden oli vaikeampi osallistua vertaisarviointiin rakentavasti. Tutkimuksen mukaan oppilaat tarvitsevat vertaisarvioinnin aikana tietojen, taitojen ja vastuuntunnon lisäksi toimijuutta.
YSO-asiasanat: vertaisarviointi (arviointimenetelmät); yläkoululaiset; palaute; vuorovaikutus; sosiaaliset taidot; osaaminen; toimijuus; yläkoulu; oppilasarviointi
Vapaat asiasanat: peer assessment; formative assessment; feedback; feedback literacy; agency; secondary school; physics; chemistry; science
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021