A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Off on the wrong foot : Task avoidance at the outset of primary school anticipates academic difficulties and declining peer acceptance (2022)


Laursen, B., Richmond, A., Kiuru, N., Lerkkanen, M.-K., & Poikkeus, A.-M. (2022). Off on the wrong foot : Task avoidance at the outset of primary school anticipates academic difficulties and declining peer acceptance. European Journal of Developmental Psychology, 19(4), 601-615. https://doi.org/10.1080/17405629.2021.1936491


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLaursen, Brett; Richmond, Ashley; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija

Lehti tai sarjaEuropean Journal of Developmental Psychology

ISSN1740-5629

eISSN1740-5610

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä17.06.2021

Volyymi19

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot601-615

KustantajaTaylor & Francis

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/17405629.2021.1936491

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85894


Tiivistelmä

The present study examined the academic antecedents of declining peer social status. Participants included 545 (311 boys, 234 girls) Finnish students followed from the 1st through the 4th grade (ages 6–8 at outset). Each year, teachers completed assessments of academic task avoidance and students completed standardized measures of reading and math achievement. Acceptance was assayed through peer nominations. Supporting the hypothesized model, the results indicated that a lack of interest and motivation at the outset of primary school leads to a downward spiral of academic difficulties and diminished peer acceptance. Specifically, academic task avoidance in 1st and 2nd grade anticipated declining math and reading achievement one year later, which in turn, anticipated decreases in peer acceptance the following year. The findings held after controlling for factors known to contribute to school and peer difficulties, such as friendlessness, school readiness, and emotional and behavioural problems.


YSO-asiasanatalakoululaisetkoulutulokkaatkoulukypsyysopiskelumotivaatiolukutaitomatemaattiset taidotopintomenestysongelmakäyttäytyminenkäyttäytymishäiriötvertaissuhteetystävystyminen

Vapaat asiasanatprimary school children; task avoidance; academic achievement; peer acceptance


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 22:07