A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Off on the wrong foot : Task avoidance at the outset of primary school anticipates academic difficulties and declining peer acceptance (2022)
Laursen, B., Richmond, A., Kiuru, N., Lerkkanen, M.-K., & Poikkeus, A.-M. (2022). Off on the wrong foot : Task avoidance at the outset of primary school anticipates academic difficulties and declining peer acceptance. European Journal of Developmental Psychology, 19(4), 601-615. https://doi.org/10.1080/17405629.2021.1936491
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Laursen, Brett; Richmond, Ashley; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija
Lehti tai sarja: European Journal of Developmental Psychology
ISSN: 1740-5629
eISSN: 1740-5610
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 17.06.2021
Volyymi: 19
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 601-615
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/17405629.2021.1936491
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85894
Tiivistelmä
The present study examined the academic antecedents of declining peer social status. Participants included 545 (311 boys, 234 girls) Finnish students followed from the 1st through the 4th grade (ages 6–8 at outset). Each year, teachers completed assessments of academic task avoidance and students completed standardized measures of reading and math achievement. Acceptance was assayed through peer nominations. Supporting the hypothesized model, the results indicated that a lack of interest and motivation at the outset of primary school leads to a downward spiral of academic difficulties and diminished peer acceptance. Specifically, academic task avoidance in 1st and 2nd grade anticipated declining math and reading achievement one year later, which in turn, anticipated decreases in peer acceptance the following year. The findings held after controlling for factors known to contribute to school and peer difficulties, such as friendlessness, school readiness, and emotional and behavioural problems.
YSO-asiasanat: alakoululaiset; koulutulokkaat; koulukypsyys; opiskelumotivaatio; lukutaito; matemaattiset taidot; opintomenestys; ongelmakäyttäytyminen; käyttäytymishäiriöt; vertaissuhteet; ystävystyminen
Vapaat asiasanat: primary school children; task avoidance; academic achievement; peer acceptance
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1