A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Pyhä kulttuuriperintö? : uskonnollisen musiikin merkitysten tuottamisen tapoja suomalaisen koulun opetussuunnitelmissa (2021)


Salonen, S.-I. (2021). Pyhä kulttuuriperintö? : uskonnollisen musiikin merkitysten tuottamisen tapoja suomalaisen koulun opetussuunnitelmissa. Kasvatus ja aika, 15(2), 43-59. https://doi.org/10.33350/ka.99488


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salonen, Suvi-Iina

Lehti tai sarja: Kasvatus ja aika

eISSN: 1797-2299

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 15

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 43-59

Kustantaja: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

DOI: https://doi.org/10.33350/ka.99488

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76989


Tiivistelmä

Uskonnollisesta musiikista osana peruskoulun toimintaa on puhuttu runsaasti viime vuosina. Artikkelin lähtökohtana onkin yhteiskunnallisen muutoksen ajama tarve uskonnollisen musiikin roolia perusopetuksessakoskevalle keskustelulle. Musiikinopetuksen historia suomalaisessa koulussa on merkittävällä tavalla uskonnollis-nationalistinen, minkä johdosta aikamme uskonnollisen musiikin roolia koskevan keskustelun juuria on etsittävä osin menneisyydestä. Artikkelin aineistoa ovat kansa- ja peruskoulun opetussuunnitelmat vuosilta 1925–2014. Opetussuunnitelmia analysoitiin laclaulaisella diskurssianalyysillä, jonka myötä aineistosta hahmottuivat uskonnollisen musiikin hegemonisen aseman tuottamisen tavat. Keskeisiä tutkimustuloksia ovat vuosien 1925, 1952, 1970 sekä 1980 opetussuunnitelmissa laulun- ja musiikinopetukselle asetetun tehtävän jäsentyminen sekä uskonnolliseen musiikkiin kohdistuva puhetavan muutos, joka rakentuu kerroksittain opetussuunnitelmakausien edetessä tuottaen uskonnollisen musiikin merkitystä suomalaisena kulttuuriperintönä.


YSO-asiasanat: musiikki; uskonnollinen musiikki; opetussuunnitelmat; opetus; peruskoulu; kulttuuriperintö; yhteiskunnallinen muutos


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-05-07 klo 13:01