A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa (2021)
Book reviews in the platform economy : user-generated reviews on Instagram


Jaakkola, M., & Räisä, T. (2021). Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa. Media & viestintä, 44(2), 45-68. https://doi.org/10.23983/mv.109859


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatJaakkola, Maarit; Räisä, Tiina

Lehti tai sarjaMedia & viestintä

ISSN1798-3827

eISSN2342-477X

Julkaisuvuosi2021

Volyymi44

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot45-68

Kustantaja Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.23983/mv.109859

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76938


Tiivistelmä

Kulttuurituotteita eivät sosiaalisen median aikakaudella enää arvostele julkisesti vain perinteisen median ammattikriitikot, vaan myös tavalliset ihmiset osallistuvat teosten julkiseen arvottamiseen erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Tarkastelemme tässä artikkelissa kirjallisuusarvosteluja osana alustoitunutta kulttuurituotantoa esimerkkinämme käyttäjälähtöiset kirja-arvostelut erityisesti kuvasovellus Instagramissa. Instagramiin on vakiintunut kirjallisuuskeskusteluyhteisö, jota kutsutaan maailmanlaajuisesti nimellä Bookstagram mutta jolla on myös paikallisia tai alueellisia muotoja, kuten suomalainen Kirjagram. Kysymme, miten käyttäjäarvostelijat esiintyvät niissä arvostelulle määritellyissä funktionaalisissa rooleissa, jotka on aiemmassa tutkimuksessa havaittu perinteisten kriitikoiden toiminnassa. Erilaisten asemoitumisten perusteella hahmottelemme eroa kulttuurisen intermediaation ja kulttuurisen intramediaation käsitteiden välillä, joiden väitämme keskeisimmin kuvaavan eroa institutionaalisen ja käyttäjälähtöisen kirja-arvostelun välillä sekä samalla kuvaavan alustoituneen kirjallisuusarvostelun erityislaatuisuutta.


YSO-asiasanatkulttuurituotantokirjallisuusarvottaminenkirjallisuuskritiikkikirja-arvostelutsosiaalinen mediasisältötuotantoInstagramalustatalous

Vapaat asiasanatcultural platform economy; literature review; user-generated content; cultural intermediaries


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:46