A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa (2021)
Book reviews in the platform economy : user-generated reviews on Instagram
Jaakkola, M., & Räisä, T. (2021). Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa. Media & viestintä, 44(2), 45-68. https://doi.org/10.23983/mv.109859
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jaakkola, Maarit; Räisä, Tiina
Lehti tai sarja: Media & viestintä
ISSN: 1798-3827
eISSN: 2342-477X
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 44
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 45-68
Kustantaja: Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.23983/mv.109859
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76938
Tiivistelmä
Kulttuurituotteita eivät sosiaalisen median aikakaudella enää arvostele julkisesti vain perinteisen median ammattikriitikot, vaan myös tavalliset ihmiset osallistuvat teosten julkiseen arvottamiseen erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Tarkastelemme tässä artikkelissa kirjallisuusarvosteluja osana alustoitunutta kulttuurituotantoa esimerkkinämme käyttäjälähtöiset kirja-arvostelut erityisesti kuvasovellus Instagramissa. Instagramiin on vakiintunut kirjallisuuskeskusteluyhteisö, jota kutsutaan maailmanlaajuisesti nimellä Bookstagram mutta jolla on myös paikallisia tai alueellisia muotoja, kuten suomalainen Kirjagram. Kysymme, miten käyttäjäarvostelijat esiintyvät niissä arvostelulle määritellyissä funktionaalisissa rooleissa, jotka on aiemmassa tutkimuksessa havaittu perinteisten kriitikoiden toiminnassa. Erilaisten asemoitumisten perusteella hahmottelemme eroa kulttuurisen intermediaation ja kulttuurisen intramediaation käsitteiden välillä, joiden väitämme keskeisimmin kuvaavan eroa institutionaalisen ja käyttäjälähtöisen kirja-arvostelun välillä sekä samalla kuvaavan alustoituneen kirjallisuusarvostelun erityislaatuisuutta.
YSO-asiasanat: kulttuurituotanto; kirjallisuus; arvottaminen; kirjallisuuskritiikki; kirja-arvostelut; sosiaalinen media; sisältötuotanto; Instagram; alustatalous
Vapaat asiasanat: cultural platform economy; literature review; user-generated content; cultural intermediaries
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2