A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Multidisciplinary Peer-Mentoring Groups Supporting Knowledge Sharing in Doctoral Education (2022)
Nokkala, T., Aarnikoivu, M., & Kiili, J. (2022). Multidisciplinary Peer-Mentoring Groups Supporting Knowledge Sharing in Doctoral Education. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(5), 865-878. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1939142
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nokkala, Terhi; Aarnikoivu, Melina; Kiili, Johanna
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 22.06.2021
Volyymi: 66
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 865-878
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1939142
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77049
Tiivistelmä
Obtaining a doctoral degree requires acquisition of different types of skills and knowledge. The aim of this article is to explore multidisciplinary peer-mentoring groups (PMGs) facilitated by senior academics as a knowledge sharing practice in doctoral education. Drawing from interviews with participants of PMGs at a Finnish university, we found that the participants perceived that cultures and practices of doctoral education in departments and faculties, as well as limited support from supervisors might hinder knowledge sharing. They highlighted that a flat hierarchy and confidential atmosphere supported by the multidisciplinary group composition promoted knowledge sharing and emotional support. Based on these results, we argue that PMGs are a useful resource for facilitating knowledge sharing amongst doctoral researchers and thus have a capacity to benefit the individual as well as the organisation as a whole.
YSO-asiasanat: tohtorikoulutus; vertaisryhmät; vertaistuki; mentorointi; monitieteisyys; yliopistot
Vapaat asiasanat: knowledge sharing; multidisciplinarity; peer-group mentoring; tacit knowledge; university
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 2