G5 Artikkeliväitöskirja
Communal pulse across media : digital networked communication and communality in recreational sport cultures (2021)
Ehrlén, V. (2021). Communal pulse across media : digital networked communication and communality in recreational sport cultures [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 396. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8703-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ehrlén, Veera
eISBN: 978-951-39-8703-9
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 396
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (82 sivua, 62 sivua useina numerointijaksoina)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8703-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tutkin väitöskirjassani sosiaalisen vuorovaikutuksen, yhteisöjen rakentumisen ja digitaalisen verkostomedian käytön suhdetta vapaa-ajan liikunnan kontekstissa. Poikkitieteellisen tutkimuksen aihe kumpuaa viimeaikaisista sosiaalisista, kulttuurisista ja teknologisista kehityssuunnista, jotka vaikuttavat liikuntakulttuuriin ja uudistavat sitä. Väitöskirja tuottaa tietoa siitä, miten viestinnälliset muutokset ja yhteisöjen muodostumisen murros rakentavat ja ilmentävät uudenlaista yhteisöllisyyttä vapaa-ajan liikuntakulttuureissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu digitaalista mediaa, yhteisöjä ja verkostoitumiskulttuuria tarkastelevalle kirjallisuudelle. Lisäksi hyödynnän tutkimuksessa liikunnan ja urheilun medioitumiseen liittyvää kirjallisuutta. Väitöskirja koostuu kolmesta empiirisestä osatutkimuksesta: Artikkelissa I tutkin viestinnällisiä käytänteitä ja sosiaalisten siteiden muodostumista; Artikkelissa II tarkastelen visuaalista viestintää; ja Artikkelissa III käsittelen liikuntaharjoittelun seurantaan liittyvää viestintää. Tutkimus rajautui koskemaan yksilö- ja harrasteliikkujia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 301 Suomessa asuvaa kiipeilyn ja polkujuoksun harrastajaa. Käytin aineiston hankintamenetelminä verkkokyselyä, puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja verkkohavainnointia. Analyysimenetelminä käytin tilastollista analyysia, laadullista sisällönanalyysia ja kuvatyyppianalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikuntakulttuurin uusyhteisöllisyys rakentuu ja ilmentyy teknologissosiaalisissa verkostoissa. Verkostot muodostuvat yksittäisten liikkujien ympärille, ja ne sisältävät erilaisia sosiaalisia siteitä ja ryhmittymiä, kevyitä liikuntayhteisöjä sekä kaupallisia palveluita. Verkostojen taustalla toimivat digitaalisen median alustat tarjoavat yksilöille tilapäisiä samaistumisen kohteita ja hetkittäisiä yhteisöllisyyden kokemuksia. Ne mahdollistavat yksittäisten sosiaalisten kontaktien muodostumisen, sosiaalisten verkostojen järjestäytymisen ja verkostojen sisäisen viestinnän. Liikkujat liittävät verkkoympäristössä tapahtuvaan sisällönjakoon erilaisia itsearvoisia, rituaalisia, itseä motivoivia ja yhteisöllisiä merkityksiä. Nämä merkitykset ovat olennainen osa liikuntakokemusta ja vahvistavat sitä.
YSO-asiasanat: liikuntakulttuuri; yhteisöllisyys; digitaalinen media; vapaa-aika; liikunta; yhteisöt; verkostoituminen; sosiaalinen vuorovaikutus; digitaalinen kulttuuri
Vapaat asiasanat: digital media platforms; exercise culture; mediatisation of sport; networking
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021