G5 Artikkeliväitöskirja
Communal pulse across media : digital networked communication and communality in recreational sport cultures (2021)


Ehrlén, V. (2021). Communal pulse across media : digital networked communication and communality in recreational sport cultures [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 396. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8703-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatEhrlén, Veera

eISBN978-951-39-8703-9

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero396

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (82 sivua, 62 sivua useina numerointijaksoina)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8703-9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tutkin väitöskirjassani sosiaalisen vuorovaikutuksen, yhteisöjen rakentumisen ja digitaalisen verkostomedian käytön suhdetta vapaa-ajan liikunnan kontekstissa. Poikkitieteellisen tutkimuksen aihe kumpuaa viimeaikaisista sosiaalisista, kulttuurisista ja teknologisista kehityssuunnista, jotka vaikuttavat liikuntakulttuuriin ja uudistavat sitä. Väitöskirja tuottaa tietoa siitä, miten viestinnälliset muutokset ja yhteisöjen muodostumisen murros rakentavat ja ilmentävät uudenlaista yhteisöllisyyttä vapaa-ajan liikuntakulttuureissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu digitaalista mediaa, yhteisöjä ja verkostoitumiskulttuuria tarkastelevalle kirjallisuudelle. Lisäksi hyödynnän tutkimuksessa liikunnan ja urheilun medioitumiseen liittyvää kirjallisuutta. Väitöskirja koostuu kolmesta empiirisestä osatutkimuksesta: Artikkelissa I tutkin viestinnällisiä käytänteitä ja sosiaalisten siteiden muodostumista; Artikkelissa II tarkastelen visuaalista viestintää; ja Artikkelissa III käsittelen liikuntaharjoittelun seurantaan liittyvää viestintää. Tutkimus rajautui koskemaan yksilö- ja harrasteliikkujia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 301 Suomessa asuvaa kiipeilyn ja polkujuoksun harrastajaa. Käytin aineiston hankintamenetelminä verkkokyselyä, puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja verkkohavainnointia. Analyysimenetelminä käytin tilastollista analyysia, laadullista sisällönanalyysia ja kuvatyyppianalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikuntakulttuurin uusyhteisöllisyys rakentuu ja ilmentyy teknologissosiaalisissa verkostoissa. Verkostot muodostuvat yksittäisten liikkujien ympärille, ja ne sisältävät erilaisia sosiaalisia siteitä ja ryhmittymiä, kevyitä liikuntayhteisöjä sekä kaupallisia palveluita. Verkostojen taustalla toimivat digitaalisen median alustat tarjoavat yksilöille tilapäisiä samaistumisen kohteita ja hetkittäisiä yhteisöllisyyden kokemuksia. Ne mahdollistavat yksittäisten sosiaalisten kontaktien muodostumisen, sosiaalisten verkostojen järjestäytymisen ja verkostojen sisäisen viestinnän. Liikkujat liittävät verkkoympäristössä tapahtuvaan sisällönjakoon erilaisia itsearvoisia, rituaalisia, itseä motivoivia ja yhteisöllisiä merkityksiä. Nämä merkitykset ovat olennainen osa liikuntakokemusta ja vahvistavat sitä.


YSO-asiasanatliikuntakulttuuriyhteisöllisyysdigitaalinen mediavapaa-aikaliikuntayhteisötverkostoituminensosiaalinen vuorovaikutusdigitaalinen kulttuuri

Vapaat asiasanatdigital media platforms; exercise culture; mediatisation of sport; networking


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 10:01