A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Is individual- and school-level teacher burnout reduced by proactive strategies? (2021)


Pietarinen, J., Pyhältö, K., Haverinen, K., Leskinen, E., & Soini, T. (2021). Is individual- and school-level teacher burnout reduced by proactive strategies?. International Journal of School and Educational Psychology , 9(4), 340-355. https://doi.org/10.1080/21683603.2021.1942344


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPietarinen, Janne; Pyhältö, Kirsi; Haverinen, Kaisa; Leskinen, Esko; Soini, Tiina

Lehti tai sarjaInternational Journal of School and Educational Psychology

ISSN2168-3603

eISSN2168-3611

Julkaisuvuosi2021

Ilmestymispäivä02.07.2021

Volyymi9

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot340-355

KustantajaTaylor & Francis

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/21683603.2021.1942344

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77618


Tiivistelmä

There is provisional evidence that burnout may be contagious within professional communities via the crossover effect, referring to an inter-individual transmission of stress or strain. However, our understanding of effective means for tackling stressors is scarce. We tested a two-level path model to explore the interrelation between teachers’ proactive self- and co-regulative strategies and experienced burnout. The study sample comprised 1531 Finnish in-service teachers from 75 schools. The results showed that burnout symptoms varied both between individual teachers and between professional communities. Self- and co-regulative strategies serve partly different functions in regulating teacher burnout symptoms.


YSO-asiasanatopettajatstressiuupumusitsesääntelystressinhallintaennaltaehkäisytyöyhteisöt

Vapaat asiasanatteacher burnout; proactive strategies; self-regulation; co-regulation; multilevel modeling


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:47