D4 Published development or research report or study
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 : perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 ensituloksia, osa 1 (2019)


Taajamo, M., & Puhakka, E. (2019). Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 : perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 ensituloksia, osa 1. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset , 2019:8. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/opetuksen-ja-oppimisen-kansainvalinen-tutkimus-talis-2018


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsTaajamo, Matti; Puhakka, Eija

eISBN978-952-13-6612-3

Journal or seriesRaportit ja selvitykset

ISSN1798-8918

eISSN1798-8926

Publication year2019

Number in series2019:8

Number of pages in the book102

PublisherOpetushallitus

Place of PublicationHelsinki

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/opetuksen-ja-oppimisen-kansainvalinen-tutkimus-talis-2018

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

TALIS 2018 (Teaching and Learning International Survey) on Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n toimesta toteutettu kansainvälinen opetuksen ja oppimisen tutkimus, johon osallistui 48 maata tai aluetta. Suomesta tutkimukseen osallistui perusopetuksen vuosiluokilta 7–9 (10) lähes 150 rehtoria ja yli 2 800 opettajaa.
Tämä raportti keskittyy koulujen oppimisympäristöön ja opettajien työoloihin ja tapoihin, joilla opettajan työtä arvioidaan ja heitä palkitaan. Siinä arvioidaan myös, kohtaavatko opettajien ammatillisen osaamisen kehittymisen tarpeet ja niitä vastaava täydennyskoulutuksen tarjonta. Lisäksi tarkastellaan rehtorien roolia ja heidän antamaansa tukea opettajille ja käsitellään tekijöitä, jotka ovat yhteydessä opettajien työtyytyväisyyteen ja suoriutumiseen tehtävissään. Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja hanketta koordinoi Opetushallituksen asettama kansallinen ohjausryhmä (liite 1).
Tutkimuksen tavoitteena on ollut tuottaa osallistujamaille kansainvälistä vertailutietoa opetusta, oppimista ja koulujen johtamista edistävistä tekijöistä. Tulokset kertovat eri maille, missä määrin muissa maissa on kohdattu samanlaisia kehittämisen haasteita. Tutkimus antaakin osallistujamaille mahdollisuuden oppia toistensa lähestymistavoista ja ratkaisuista. Suomessa tuloksista on hyötyä valtakunnalliselle opetushallinnolle, koulutuksen järjestäjille sekä opettajille ja rehtoreille, jotka saavat laajaa kansainvälistä vertailutietoa koulusta toimintaympäristönä ja oman opetustyönsä kehittämisestä.
Opettajat ovat Suomessa korkeasti koulutettuja ja kelpoisia työssään. Tulosten mukaan he ovat tyytyväisiä ammattiinsa ja valitsisivat opettajan ammatin yhä, jos saisivat päättää siitä uudelleen. Työssään opettajat ovat innovatiivisia ja he kehittävät uusia ideoita opettamiseen ja oppimiseen. Opettajat luottavat omiin kykyihinsä ja suoriutumiseensa opetuksessa. Lisäksi oppilaiden ja opettajien suhteet ovat hyvät ja keskinäinen luottamus vahva. Oppilaiden hyvinvointi on opettajille tärkeää ja tämän takia he haluaisivat vaikuttaa opetusryhmäkokojen pienentämiseen. [Jatkuu; ks. julkaisu]


Keywordsteaching and instructionprimary and lower secondary educationlearninglearning environmentworking conditionsprofessional skillsknow-howprofessional developmentinternational comparison


Contributing organizations


Ministry reportingYes


Last updated on 2024-11-03 at 14:29