D4 Published development or research report or study
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 : perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 ensituloksia, osa 1 (2019)
Taajamo, M., & Puhakka, E. (2019). Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 : perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 ensituloksia, osa 1. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset , 2019:8. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/opetuksen-ja-oppimisen-kansainvalinen-tutkimus-talis-2018
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Taajamo, Matti; Puhakka, Eija
eISBN: 978-952-13-6612-3
Journal or series: Raportit ja selvitykset
ISSN: 1798-8918
eISSN: 1798-8926
Publication year: 2019
Number in series: 2019:8
Number of pages in the book: 102
Publisher: Opetushallitus
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/opetuksen-ja-oppimisen-kansainvalinen-tutkimus-talis-2018
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Tämä raportti keskittyy koulujen oppimisympäristöön ja opettajien työoloihin ja tapoihin, joilla opettajan työtä arvioidaan ja heitä palkitaan. Siinä arvioidaan myös, kohtaavatko opettajien ammatillisen osaamisen kehittymisen tarpeet ja niitä vastaava täydennyskoulutuksen tarjonta. Lisäksi tarkastellaan rehtorien roolia ja heidän antamaansa tukea opettajille ja käsitellään tekijöitä, jotka ovat yhteydessä opettajien työtyytyväisyyteen ja suoriutumiseen tehtävissään. Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja hanketta koordinoi Opetushallituksen asettama kansallinen ohjausryhmä (liite 1).
Tutkimuksen tavoitteena on ollut tuottaa osallistujamaille kansainvälistä vertailutietoa opetusta, oppimista ja koulujen johtamista edistävistä tekijöistä. Tulokset kertovat eri maille, missä määrin muissa maissa on kohdattu samanlaisia kehittämisen haasteita. Tutkimus antaakin osallistujamaille mahdollisuuden oppia toistensa lähestymistavoista ja ratkaisuista. Suomessa tuloksista on hyötyä valtakunnalliselle opetushallinnolle, koulutuksen järjestäjille sekä opettajille ja rehtoreille, jotka saavat laajaa kansainvälistä vertailutietoa koulusta toimintaympäristönä ja oman opetustyönsä kehittämisestä.
Opettajat ovat Suomessa korkeasti koulutettuja ja kelpoisia työssään. Tulosten mukaan he ovat tyytyväisiä ammattiinsa ja valitsisivat opettajan ammatin yhä, jos saisivat päättää siitä uudelleen. Työssään opettajat ovat innovatiivisia ja he kehittävät uusia ideoita opettamiseen ja oppimiseen. Opettajat luottavat omiin kykyihinsä ja suoriutumiseensa opetuksessa. Lisäksi oppilaiden ja opettajien suhteet ovat hyvät ja keskinäinen luottamus vahva. Oppilaiden hyvinvointi on opettajille tärkeää ja tämän takia he haluaisivat vaikuttaa opetusryhmäkokojen pienentämiseen. [Jatkuu; ks. julkaisu]
Keywords: teaching and instruction; primary and lower secondary education; learning; learning environment; working conditions; professional skills; know-how; professional development; international comparison
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes