A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Social, health and rehabilitation sector educators’ competence in evidence‐based practice : a cross‐sectional study (2021)
Halvari, J., Mikkonen, K., Kääriäinen, M., Kuivila, H., Holopainen, A., Immonen, K., Koivula, M., Koskinen, C., Sjögren, T., Kyngäs, H., & Tuomikoski, A. (2021). Social, health and rehabilitation sector educators’ competence in evidence‐based practice : a cross‐sectional study. Nursing Open, 8(6), 3222-3231. https://doi.org/10.1002/nop2.1035
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Halvari, Johanna; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Kuivila, Heli; Holopainen, Arja; Immonen, Kati; Koivula, Meeri; Koskinen, Camilla; Sjögren, Tuulikki; Kyngäs, Helvi; et al.
Lehti tai sarja: Nursing Open
eISSN: 2054-1058
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 15.08.2021
Volyymi: 8
Lehden numero: 6
Artikkelin sivunumerot: 3222-3231
Kustantaja: Wiley-Blackwell
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1002/nop2.1035
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77426
Tiivistelmä
The purpose of the study was to identify and describe the characteristic profiles of evidence-based practice competence of educators in the social, health and rehabilitation sectors and to establish relevant background factors.
Design
This study was carried out as a descriptive cross-sectional study.
Methods
Data were collected from social, health and rehabilitation sector educators working in the 21 Finnish universities of applied sciences and seven vocational colleges (n = 422; N = 2,330). A self-assessment instrument measuring evidence-based practice competence was used. Competence profiles were formed using a K-cluster grouping analysis.
Results
Three distinct competence profiles were identified and delineated. Most educators feel that they can guide students' critical thinking and are able to seek and produce scientific knowledge. Evidence-based practice competence was explained by background factors such as year of graduation (for higher degree), level of education, job title, current employer and current field of work.
YSO-asiasanat: terveydenhoito; sosiaalihuolto; kuntoutus; hoitoala; sosiaaliala; ammatillinen koulutus; ammatilliset opettajat; ammattikorkeakoulut; kompetenssi; näyttöön perustuvat käytännöt
Vapaat asiasanat: competence; educator; evidence-based practice; health care; rehabilitation; social care
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Osaavat opettajat yhdessä! – valtakunnallinen terveystieteiden opettajankoulutuksen ja soteku-opettajien täydennyskoulutuksen uudistaminen
- Sjögren, Tuulikki
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1