A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Social, health and rehabilitation sector educators’ competence in evidence‐based practice : a cross‐sectional study (2021)


Halvari, J., Mikkonen, K., Kääriäinen, M., Kuivila, H., Holopainen, A., Immonen, K., Koivula, M., Koskinen, C., Sjögren, T., Kyngäs, H., & Tuomikoski, A. (2021). Social, health and rehabilitation sector educators’ competence in evidence‐based practice : a cross‐sectional study. Nursing Open, 8(6), 3222-3231. https://doi.org/10.1002/nop2.1035


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHalvari, Johanna; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Kuivila, Heli; Holopainen, Arja; Immonen, Kati; Koivula, Meeri; Koskinen, Camilla; Sjögren, Tuulikki; Kyngäs, Helvi; et al.

Lehti tai sarjaNursing Open

eISSN2054-1058

Julkaisuvuosi2021

Ilmestymispäivä15.08.2021

Volyymi8

Lehden numero6

Artikkelin sivunumerot3222-3231

KustantajaWiley-Blackwell

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1002/nop2.1035

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77426


Tiivistelmä

Aim
The purpose of the study was to identify and describe the characteristic profiles of evidence-based practice competence of educators in the social, health and rehabilitation sectors and to establish relevant background factors.

Design
This study was carried out as a descriptive cross-sectional study.

Methods
Data were collected from social, health and rehabilitation sector educators working in the 21 Finnish universities of applied sciences and seven vocational colleges (n = 422; N = 2,330). A self-assessment instrument measuring evidence-based practice competence was used. Competence profiles were formed using a K-cluster grouping analysis.

Results
Three distinct competence profiles were identified and delineated. Most educators feel that they can guide students' critical thinking and are able to seek and produce scientific knowledge. Evidence-based practice competence was explained by background factors such as year of graduation (for higher degree), level of education, job title, current employer and current field of work.


YSO-asiasanatterveydenhoitososiaalihuoltokuntoutushoitoalasosiaalialaammatillinen koulutusammatilliset opettajatammattikorkeakoulutkompetenssinäyttöön perustuvat käytännöt

Vapaat asiasanatcompetence; educator; evidence-based practice; health care; rehabilitation; social care


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:56