Pelillistetty kuntoutus polven tekonivelleikkauksen jälkeen (BEE-RCT)
Heinonen, Ari; Janhunen, Maarit; Aartolahti, Eeva; Katajapuu, Niina; Paloneva, Juha; Pamilo, Konsta; Oksanen, Airi, Keemu, Hannes; Karvonen, Mikko; Luimula, Mika; Korpelainen, Raija; Jämsä, Timo et al. (2023). Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT). V. 2.2.2023. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/85350.
JYU-tekijät:
|
Kaikki tekijät: Heinonen, Ari; Janhunen, Maarit; Aartolahti, Eeva; Katajapuu, Niina; Paloneva, Juha; Pamilo, Konsta; Oksanen, Airi, Keemu, Hannes; Karvonen, Mikko; Luimula, Mika; Korpelainen, Raija; Jämsä, Timo; Mäkelä, Keijo
Rahoittajat: Business Finland; Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiö
Oikeudenhaltijat:
Saatavuus ja tunnisteet
Saatavuustieto: Ota yhteyttä omistajaan
Aineiston julkaisuvuosi: 2023
URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302031632
DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/85350
URN-tunniste JYXissä: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302031632
DOI-tunniste JYXissä: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/85350
Aineiston kuvailu
Aineisto sisältää myös tiedot pelikokemuksesta mitattuna Game User Experience Satisfaction Scale - ja Positive System Usability Scale -kyselylomakkeilla 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä, harjoittelun noudattaminen mitattuna pelitietokoneilla ja strukturoiduilla päiväkirjoilla interventiojakson ajalta, tyytyväisyyden leikattuun polveen kysyttynä kysymyksellä "Kuinka tyytyväinen olet leikattuun polveen" 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä sekä vapaa-aikaan, hyötyliikuntaan ja työmatkaliikuntaa liittyvän fyysisen aktiivisuuden mitattuna strukturoiduilla päiväkirjoilla interventio- ja seurantajakson ajalta.
Lisäksi osallistujia haastateltiin 4 ja 12 kuukauden kohdalla laddering menetelmällä heidän näkemyksistä kuntoutusprosessista ja peliharjoittelusta. Haastatteluaineisto on tallennettu attribute-consequence-value -ketjuina. Lisäksi äänitteet on litteroitu.
Tutkimus on rekisteröity ClinicalTrials.gov-rekisterissä (tunniste NCT03717727): https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03717727?draw=2.
Aineiston kieli: suomi; englanti
Vapaat asiasanat: polven artroplastia; hyötypelit; pelillistäminen; terapeuttinen harjoittelu; kuntoutus; fysioterapia; Kinect; monimenetelmällisyys; satunnaistettu kontrolloitu interventiotutkimus
YSO-asiasanat: tekonivelet; hyötypelit; pelillistäminen; kuntoutus; fysioterapia; satunnaistetut vertailukokeet
Tieteenalat : 315 Liikuntatiede
Seurantakohteet: Fysioterapia (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) FTE; Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?: Kyllä
Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet
- Peliharjoittelu ja fyysinen aktiivisuus polven tekonivelleikkauksesta kuntoutumisessa – monimenetelmätutkimus 12 kuukauden seurannalla
- Aartolahti, Eeva
- Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiö
- Ecosystems in Effective Exergaming
- Heinonen, Ari
- TEKES
Aineistoon liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Effects of a home-based, exergaming intervention on physical function and pain after total knee replacement in older adults : a randomised controlled trial (2023) Janhunen, Maarit; et al.; A1; OA
- Effectiveness of Gamification in Knee Replacement Rehabilitation : Protocol for a Randomized Controlled Trial With a Qualitative Approach (2022) Aartolahti, Eeva; et al.; A1; OA
- Movement characteristics during customized exergames after total knee replacement in older adults (2022) Janhunen, Maarit; et al.; A1; OA
- Effectiveness of Exergame Intervention on Walking in Older Adults : A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials (2021) Janhunen, Maarit; et al.; A2; OA