Varhaiskasvatuksen tuki -kyselyaineisto


Viitala, Riitta; Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina. (2024). Early childhood support -questionnaire. V. 1.9.2021. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/93963.


JYU-tekijät
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Ei
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä

Kaikki tekijätViitala, Riitta; Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina

Yhteystiedotnoora.heiskanen@uef.fi

RahoittajatOpetus- ja kulttuuriministeriö

Oikeudenhaltijat


Saatavuus ja tunnisteet

SaatavuustietoPääsyä voi pyytää

Aineiston julkaisuvuosi2024

URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403192477

DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/93963

URN-tunniste JYXissähttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403192477

DOI-tunniste JYXissähttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/93963


Aineiston kuvailu

KuvausOpetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Varhaiskasvatuksen tuki- hankkeessa selvitettiin lasten saaman tuen toteutumista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Aiemman tutkimustiedon koostamisen jälkeen aineistoa kerättiin valtakunnallisella kyselyllä varhaiskasvatuksen järjestäjille ja työntekijöille. Lisäksi tietoa kerättiin pienryhmäkeskusteluilla ja haastatteluilla em. toimijoiden lisäksi myös lasten vanhemmilta. Tämä tutkimusaineisto sisältää vain sähköisellä Webropol-kyselyllä kootun aineiston, joka kerättiin 21.10.-13.11.2020 välisenä aikana. Kyselylomakkeet lähetettiin satunnaisotannalla valittuihin Suomen kuntiin, Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry:n jäsenille sekä varhaiskasvatuksen yksityisille palveluntuottajille. Aineisto on anonymisoitu ja siitä on poistettu vastaukset, joissa ei ole annettu lupaa muihin tutkimustarkoituksiin.

Kyselyn teemoja olivat tuen järjestämisen edellytykset, monialainen yhteistyö tukea toteutettaessa, vaativinta tukea saavat lapset varhaiskasvatuksessa, maksuton varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ, kaikkien työntekijäryhmien käsitykset inklusiivisesta varhaiskasvatuksesta ja tuen järjestämisestä. 750 varhaiskasvatusalalla työskentelevää henkilöä antoi suostumuksen vastaustensa tutkimukselliseen hyödyntämiseen. Vastaajista 121 toimi hallinto- ja johtotehtävissä, 275 varhaiskasvatuksen erityisopettajana, 147 varhaiskasvatuksen opettajana/sosionomina, 67 lasten- tai lähihoitajana, 133 perhepäivähoitajana ja seitsemän avustajana. Tutkimus toteutettiin vuosien 2020-2021 aikana. Tutkimuksen toteuttivat Jyväskylän, Helsingin, Oulun ja Turun yliopistot.

Kysymyksistä ja muuttujista saat lisätietoa avoimesti saatavilla olevasta dokumentaatiosta. Itse tutkimusaineiston voi saada erillisestä pyynnöstä käyttöön varhaiskasvatusta käsittelevään tutkimukseen.

Aineiston kielisuomi

Vapaat asiasanattukimuodot;lapsen kehitys; inklusiivisuus; lapsen kehityksen ja oppimisen tuki; tuen malli

YSO-asiasanatvarhaiskasvatuslasten oikeudetlapsen etu

Tieteenalat 516 Kasvatustieteet

SeurantakohteetErityispedagogiikka (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) ERI

Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?Ei


Viimeisin päivitys 2024-04-04 klo 14:23