CRITICAL JYU – Kriittisen lukutaidon kehitys ja kotiympäristö -aineisto
Torppa, Minna; Paakkari, Leena; Ruotsalainen, Jenni; Salminen, Jenni; Manu, Mari; Ulvinen, Emmi; Psyridou, Maria. (2023). CRITICAL JYU – Critical reading skills development and home environment (project dataset). V. 16.6.2021. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86019.
JYU-tekijät:
|
Kaikki tekijät: Torppa, Minna; Paakkari, Leena; Ruotsalainen, Jenni; Salminen, Jenni; Manu, Mari; Ulvinen, Emmi; Psyridou, Maria
Rahoittajat: Suomen Akatemia
Oikeudenhaltijat:
Saatavuus ja tunnisteet
Saatavuustieto: Ota yhteyttä omistajaan
Aineiston julkaisuvuosi: 2023
URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303152172
DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86019
URN-tunniste JYXissä: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303152172
DOI-tunniste JYXissä: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/86019
Aineiston kuvailu
Kuvaus: CRITICAL JYU -aineisto on osa CRITICAL-konsortiohankkeessa kerättävää aineistokokonaisuutta. Hankkeessa selvitetään monimenetelmällisen tutkimuksen avulla 10-17-vuotiaiden lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon kehittymistä.
Aineiston kieli: englanti; suomi
Vapaat asiasanat: Critical reading, readig development, reading comprehension, home literacy environment, children and adolescents
YSO-asiasanat: lukeminen; luetun ymmärtäminen; kriittinen ajattelu; lapset (perheenjäsenet); perhetausta; omaishoitajat; pitkittäistutkimus; delfoimenetelmä; teemahaastattelut
Tieteenalat : 515 Psykologia; 516 Kasvatustieteet; 319 Muut lääketieteet
Seurantakohteet: Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL); Terveyskasvatus (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) TER; Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT; Psykologia (Psykologian laitos PSY) PSY
Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?: Kyllä
Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia