Opettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI)


Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina. (2021). Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI). V. 31.7.2021. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741.


JYU-tekijät
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä

Kaikki tekijätPakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina

RahoittajatSuomen AkatemiaElla ja Georg Ehrnroothin säätiöThe European Association for Research on Learning and InstructionNew York University Abu DhabiOAJ Opetusalan AmmattijärjestöTyösuojelurahasto

Oikeudenhaltijat

Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet


Saatavuus ja tunnisteet

SaatavuustietoOta yhteyttä omistajaan

Aineiston julkaisuvuosi2021

URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104845

DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741

URN-tunniste JYXissähttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104845

DOI-tunniste JYXissähttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741


Aineiston kuvailu

KuvausOpettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia haasteita, jotka kuormittavat ja voivat heikentää kykyä pitää yllä oppimisen ja motivaation kannalta optimaalista vuorovaikutusta. Stressaava luokkaympäristö ja opettajan kokema stressi voivat heijastua myös oppilaiden oppimiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuksessa selvitetään, missä määrin behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit säätelevät opettaja-oppilasvuorovaikutusta, ja miten vuorovaikutus on yhteydessä oppilaiden stressiin, oppimistuloksiin, motivaatioon ja käyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään kotiympäristön roolia lapsen taitojen ja motivaation kehityksessä sekä rehtoreiden ja kouluyhteisön merkitystä opettajan työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimukseen on osallistunut vuosittain noin 50 opettajaa (esiopetus-4.lk) luokkansa kanssa, lasten huoltajia ja alakoulujen rehtoreita. Tutkimusaineisto muodostuu luokan vuorovaikutuksen videonauhoituksista, silmänliikekameranauhoituksista, sylkinäytteistä (opettajien ja oppilaiden kortisolihormonipitoisuudet), opettajan tekemistä arvioinneista oppilaiden sosiaalisista taidoista, temperamentista ja työskentelystä, opettajan, vanhempien ja rehtoreiden kyselylomakkeista sekä lasten koulutaitoja ja motivaatiota mittaavista tehtävistä. Tutkimuksessa on haastateltu oppilaita, opettajia, vanhempia ja rehtoreita liittyen hyvinvointiin ja COVID-19 pandemian mahdollisiin vaikutuksiin oppimisessa ja hyvinvoinnissa. Tuloksia hyödynnetään opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa sekä kouluhyvinvoinnin ja opetuksen laadun kehittämisessä.

Aineiston kielisuomienglanti

Vapaat asiasanatkortisoli; silmänliiketutkimus

YSO-asiasanatvuorovaikutusstressistressinhallintatyöhyvinvointimotivaatioopettaja-oppilassuhdekodin ja koulun yhteistyörehtoritopettajatsosiaaliset taidotvanhemmuuslukutaitomatemaattiset taidotkatseenseurantaoppilaatpalautuminen

Tieteenalat 516 Kasvatustieteet515 Psykologia

SeurantakohteetKasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KASKasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)

Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?Ei


Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet


Aineistoon liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-04-04 klo 14:22