Forskningsprojekt om hur svensklärarstuderande utvecklar en flerspråkig läraridentitet (PoPUpp)


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero177247


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 42 764,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.08.2022

Hankkeen päättymispäivämäärä31.07.2023


Tiivistelmä

Tutkimus- ja kehittämisprojektimme tarkoituksena on ymmärtää ruotsinopettajaksi (ruotsi toisena kotimaisena kielenä) opiskelevien monikielisen opettajaidentiteetin kehittymistä kolmessa eri koulutusohjelmassa. Haluamme tarkastella, millaisen ympäristön ja tuen nämä koulutukset tarjoavat opiskelijoille heidän kasvussaan yhteiskunnallisesti aktiivisiksi kielenopettajiksi, jotka hahmottavat ruotsin merkityksen toisena kansalliskielenä ja olennaisena osana koulujen monikielisyyspedagogiikkaa ja kansalaisten monikielistä repertuaaria. Selvitämme, miten ruotsinopettajien koulutusta voidaan edelleen kehittää entistä monikielisemmässä Suomessa. Haluamme opettajankoulutuksen tutkimisen ja kehittämisen kautta tukea ruotsinopettajia ruotsin kielen opiskelun merkityksen argumentoinnissa suomalaisessa koulutuskeskustelussa ja ruohonjuuritason opetustyössä. Ruotsinopettajan identiteetti määritellään “opettajan käsityksinä itsestään ammatillisena toimijana” (Vähäsantanen, 2015) ja sen keskiössä hahmotetaan tässä tutkimuksessa olevan opiskelijan oma monikielinen identiteetti, joka liittyy opettajaksi kasvun prosessissa pedagogisiin ja yhteiskunnallisiin käsityksiin kielestä.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-17-05 klo 08:25