Konfliktit ja vallankäyttö lasten ja nuorten lähisuhteissa – tarkastelukohteena kerrotut tunteet ja toimijuus
Main funder
Funder's project number: Suomen Kulttuurirahasto 00190973
Funds granted by main funder (€)
- 248 970,00
Project timetable
Project start date: 01/01/2020
Project end date: 31/12/2023
Summary
Tutkimuksen tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä lasten ja nuorten lähisuhteiden ristiriitatilanteista ja vallankäytöstä sekä etsiä niihin ratkaisuja. Tiedon tuottajina tässä tutkimuksessa toimivat lapset ja nuoret itse, ja tutkimuksessa yhdistetään uudella tavalla tarinallisia, teatterin ja sosiaalisen median keinoja. Tutkimus tuottaa uusia menetelmiä ja ratkaisumalleja lasten lähisuhteiden ja ristiriitojen käsittelyyn. Kiinnostus kohdistuu lasten ja nuorten erilaisiin lähisuhteisiin niin perheessä kuin muissa tämän päivän keskeisissä kasvatusinstituutioissa. Perheen, varhaiskasvatuksen, koulun, sosiaalisen median ja harrastusten kautta määrittyvien lähisuhteiden merkityksellisyys lapsille ja nuorille tekee myös suhteiden ristiriitatilanteista erityisiä. Tutkimuksessa selvitetään eri ikäisten lasten kokemuksia ja käsityksiä konflikteista ja vallankäytöstä perhe- ja vertaissuhteissaan. Etsimme vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Miten yleisiä konfliktit ja vallankäyttö ovat lasten ja nuorten lähisuhteissa, 2) Millaisia konflikteja ja vallankäyttöä lähisuhteissa esiintyy lasten ja nuorten kertomuksissa, 3) Millaisia positioita, toimijuutta ja tunteita lapsilla ja aikuisilla on vallankäytön ja konfliktitilanteissa lasten ja nuorten kertomuksissa, 4) Mitä lasten ja nuorten lähisuhteiden vallankäyttö merkitsee lasten ja nuorten hyvinvoinnille ja 5) Miten lasten ja nuorten vallankäytön ja konfliktien teemoja voidaan käsitellä lasten ja nuorten yhteisöissä uusilla, lasten ja nuorten kuulemiseen perustuvin, draamallisin, ja heidän itsensä kehittämin menetelmin?
Keskeisenä lähtökohtana toimii lasten ja nuorten kanssa tehtävän tutkimusotteen hyödyntäminen. Haluamme lapset ja nuoret kanssatutkijoiksi, jotta tutkimuksen tavoitteet määrittyvät ja rakentuvat lasten ja nuorten näkökulmista oleellisiin lähisuhteisiin, ja vallankäytön ja konfliktien kysymyksiin niissä. Tutkimukseen osallistuvat lapset ja nuoret ovat kolmesta eri ikäryhmästä: 4-6-vuotiaita, 11-12-vuotiaita ja 15-16 vuotiaita. Tutkimus pyrkii analysoimaan erilaisia konflikti- ja vallankäyttötilanteita lasten arjen eri toimintaympäristöissä, jotta sekä lasten konflikteista että lapsen hyvinvoinnista, tunteista ja lasten toimijuuden rajoitteista ja mahdollisuuksista saavutetaan kattava kuva. Noudatamme tutkimuksessamme mixed methods -lähestymistapaa, jonka keskeisenä piirteenä on erilaisten aineistojen toisiaan täydentävä luonne.
Tutkimuksen aineiston muodostavat lasten ja nuorten valtakunnalliset kyselyaineistot sekä tarinataikuri- ja vinjetti-menetelmillä, netnografian sekä forumteatterin avulla kerättävät lasten ja nuorten kertomukset konfliktitilanteista. Anomme lupaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kahden valtakunnallisen kyselyaineiston käyttöön. Lasten terveys, hyvinvointi ja palvelut kysely 2018 on kohdennettu 4-vuotiaiden lasten vanhemmille, mutta se sisältää kysymyksiä myös lapsille. Kouluterveyskyselyn 2017 osalta tarkastelemme 4.–5. ja 8.–9. luokkalaisten lasten ja nuorten vastauksia. Tarinataikurimenetelmää käytämme 4–6-vuotiaiden lasten tutkimisessa. Menetelmä on kehitetty pienten lasten kuulemiseen ja se yhdistää ohjattua tarinankerrontaa ja leikkiä. Vinjettimenetelmässä on kyse temaattisista kirjoituksista, jotka tuotetaan fiktiivisten tarinoiden pohjalta. Menetelmää voidaan hyödyntää kahden koululaisikäryhmän kanssa. Netnografia puolestaan määritellään osallistuja-havainnointitutkimukseksi, jossa tutkimusaineisto kerätään verkkoympäristössä. Tutkimuksessamme netnografiaa sovelletaan tarkasteltaessa nuorten sosiaalisessa mediassa julkaisemia kirjoituksia vallankäytöstä ja ristiriitatilanteista. Forumteatteri toteutetaan yhteistyössä Teatterikone-osuuskunnan kanssa, joka on forumteatteriin erikoistunut teatteriammattilaisten ryhmä. Forumteatteria hyödynnetään vinjettien tapaan virikkeenä kertomusten tuottamiselle, mutta myös tutkimusprojektin loppuvaiheessa lasten ja nuorten tarinoiden pohjalta luodaan forumteatteriesitys. Forumteatteri on soveltava draaman muoto, joka on kehitetty yhteiskunnan epäkohtien tutkimista ja esiintuomista varten.
Lasten kanssa tehtävään tutkimukseen liittyy monia eettisiä kysymyksiä kuten esimerkiksi kysymykset aikuistutkijan ja lasten välisestä valtasuhteesta, informoidun tutkimusluvan saamisesta sekä vanhemmilta että erityisesti lapsilta itseltään tai käytettyjen menetelmien sopivuudesta erilaisten lasten tutkimisessa. Tutkimusryhmällämme on runsaasti kokemusta lasten kanssa tehtävästä tutkimuksesta sekä tällaiseen tutkimukseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä. Tutkijoiden tulee arvioida työnsä eettisyyttä koko tutkimusprosessin ajan aina suunnittelusta ja aineiston keruusta analysointiin ja raportointiin asti. Erityisesti perhe- ja vertaissuhteita tarkasteltaessa tutkijoiden tulee olla sensitiivisiä tutkimuksen mahdollisista vaikutuksista näihin suhteisiin. Lasten tutkimisen eettiset kysymykset eivät kuitenkaan ole pelkästään haitan tai vahingon arviointia. Lasten äänen kuuleminen on tärkeä tutkimuksen lähtökohta, jolla voidaan vahvistaa lasten osallisuutta ja toimijuutta. Tutkimukselle myös haetaan Jyväskylän yliopiston eettisen toimikunnan lausunto.
Hankkeemme aikataulun mukaisesti anomme tutkimusluvat ja toteutamme rekrytoinnin ja eettisen arvioinnin syksyllä 2019. Laadimme myös yksityiskohtaisen toteutussuunnitelman yhdessä Teatterikoneen kanssa ja suunnittelemme aineistonkeruun sekä aloitamme tutkimusprosessin lasten ja nuorten kanssa hyödyntäen forumteatteria. Vuoden 2020 työskentelyssä on vuorossa kyselyaineistojen analyysi ja eri menetelmin tapahtuva kertomusaineiston keruu. Jatkamme säännöllisiä tapaamisia lasten ja nuorten kanssa ja aloitamme eri aineistojen analyysit. Vuosi 2021 käytetään aineistojen analyysiin ja tulosten raportointiin sekä tuloksista viestintään yhdessä lasten ja nuorten kanssa.
Keskeisenä lähtökohtana toimii lasten ja nuorten kanssa tehtävän tutkimusotteen hyödyntäminen. Haluamme lapset ja nuoret kanssatutkijoiksi, jotta tutkimuksen tavoitteet määrittyvät ja rakentuvat lasten ja nuorten näkökulmista oleellisiin lähisuhteisiin, ja vallankäytön ja konfliktien kysymyksiin niissä. Tutkimukseen osallistuvat lapset ja nuoret ovat kolmesta eri ikäryhmästä: 4-6-vuotiaita, 11-12-vuotiaita ja 15-16 vuotiaita. Tutkimus pyrkii analysoimaan erilaisia konflikti- ja vallankäyttötilanteita lasten arjen eri toimintaympäristöissä, jotta sekä lasten konflikteista että lapsen hyvinvoinnista, tunteista ja lasten toimijuuden rajoitteista ja mahdollisuuksista saavutetaan kattava kuva. Noudatamme tutkimuksessamme mixed methods -lähestymistapaa, jonka keskeisenä piirteenä on erilaisten aineistojen toisiaan täydentävä luonne.
Tutkimuksen aineiston muodostavat lasten ja nuorten valtakunnalliset kyselyaineistot sekä tarinataikuri- ja vinjetti-menetelmillä, netnografian sekä forumteatterin avulla kerättävät lasten ja nuorten kertomukset konfliktitilanteista. Anomme lupaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kahden valtakunnallisen kyselyaineiston käyttöön. Lasten terveys, hyvinvointi ja palvelut kysely 2018 on kohdennettu 4-vuotiaiden lasten vanhemmille, mutta se sisältää kysymyksiä myös lapsille. Kouluterveyskyselyn 2017 osalta tarkastelemme 4.–5. ja 8.–9. luokkalaisten lasten ja nuorten vastauksia. Tarinataikurimenetelmää käytämme 4–6-vuotiaiden lasten tutkimisessa. Menetelmä on kehitetty pienten lasten kuulemiseen ja se yhdistää ohjattua tarinankerrontaa ja leikkiä. Vinjettimenetelmässä on kyse temaattisista kirjoituksista, jotka tuotetaan fiktiivisten tarinoiden pohjalta. Menetelmää voidaan hyödyntää kahden koululaisikäryhmän kanssa. Netnografia puolestaan määritellään osallistuja-havainnointitutkimukseksi, jossa tutkimusaineisto kerätään verkkoympäristössä. Tutkimuksessamme netnografiaa sovelletaan tarkasteltaessa nuorten sosiaalisessa mediassa julkaisemia kirjoituksia vallankäytöstä ja ristiriitatilanteista. Forumteatteri toteutetaan yhteistyössä Teatterikone-osuuskunnan kanssa, joka on forumteatteriin erikoistunut teatteriammattilaisten ryhmä. Forumteatteria hyödynnetään vinjettien tapaan virikkeenä kertomusten tuottamiselle, mutta myös tutkimusprojektin loppuvaiheessa lasten ja nuorten tarinoiden pohjalta luodaan forumteatteriesitys. Forumteatteri on soveltava draaman muoto, joka on kehitetty yhteiskunnan epäkohtien tutkimista ja esiintuomista varten.
Lasten kanssa tehtävään tutkimukseen liittyy monia eettisiä kysymyksiä kuten esimerkiksi kysymykset aikuistutkijan ja lasten välisestä valtasuhteesta, informoidun tutkimusluvan saamisesta sekä vanhemmilta että erityisesti lapsilta itseltään tai käytettyjen menetelmien sopivuudesta erilaisten lasten tutkimisessa. Tutkimusryhmällämme on runsaasti kokemusta lasten kanssa tehtävästä tutkimuksesta sekä tällaiseen tutkimukseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä. Tutkijoiden tulee arvioida työnsä eettisyyttä koko tutkimusprosessin ajan aina suunnittelusta ja aineiston keruusta analysointiin ja raportointiin asti. Erityisesti perhe- ja vertaissuhteita tarkasteltaessa tutkijoiden tulee olla sensitiivisiä tutkimuksen mahdollisista vaikutuksista näihin suhteisiin. Lasten tutkimisen eettiset kysymykset eivät kuitenkaan ole pelkästään haitan tai vahingon arviointia. Lasten äänen kuuleminen on tärkeä tutkimuksen lähtökohta, jolla voidaan vahvistaa lasten osallisuutta ja toimijuutta. Tutkimukselle myös haetaan Jyväskylän yliopiston eettisen toimikunnan lausunto.
Hankkeemme aikataulun mukaisesti anomme tutkimusluvat ja toteutamme rekrytoinnin ja eettisen arvioinnin syksyllä 2019. Laadimme myös yksityiskohtaisen toteutussuunnitelman yhdessä Teatterikoneen kanssa ja suunnittelemme aineistonkeruun sekä aloitamme tutkimusprosessin lasten ja nuorten kanssa hyödyntäen forumteatteria. Vuoden 2020 työskentelyssä on vuorossa kyselyaineistojen analyysi ja eri menetelmin tapahtuva kertomusaineiston keruu. Jatkamme säännöllisiä tapaamisia lasten ja nuorten kanssa ja aloitamme eri aineistojen analyysit. Vuosi 2021 käytetään aineistojen analyysiin ja tulosten raportointiin sekä tuloksista viestintään yhdessä lasten ja nuorten kanssa.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Primary responsible unit
Web page
Follow-up groups
Profiling area: School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well; Social Sustainability for Children and Families (University of Jyväskylä JYU) SOSUS
Related publications and other outputs
- Children’s bodily positioning in accounts of naptime in early childhood education and care : a Foucauldian perspective (2024) Kuukka, Anu; et al.; A1; OA
- Child–educator disagreements in Finnish early childhood education and care : young children’s possibilities for influence (2023) Salonen, Eija; et al.; A1; OA
- Young children's narratives of exclusion in peer relationships in early childhood education and care (2023) Sevón, Eija; et al.; A1; OA