Ephemerality and visuality in social media news content
Main funder
Funder's project number: 20240062
Funds granted by main funder (€)
- 83 782,00
Project timetable
Project start date: 01/09/2024
Project end date: 31/08/2026
Summary
Tässä hankkeessa syvennymme nuorten yleisöjen tavoitettavuuden ja osallistamisen haasteisiin tutkimalla kotimaisten uutismedioiden Instagramin ja TikTokin uutissisältöjä. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä sosiaalisen median hetkellis-visuaalisista uutissisällöistä osana journalistista työtä. Hetkellis-visuaalisia uutissisältöjä ilmentävät lyhyet, nopeat ja katoavat audiovisuaaliset mediasisällöt, kuten TikTokin nopea videouutisvirta ja Instagramin 24 tuntia nähtävissä olevat ja sen jälkeen alustalta katoavat tarinat. Näiden piirteiden lisäksi kyseisillä alustoilla korostuvat niiden sisäänrakennetut visuaaliset toiminnot: sisältöjä on tuotettava audiovisuaalisesti kuvina tai (lyhyt)videoina, sillä alustojen toiminnot eivät tue pelkän tekstipohjaisen sisällön julkaisemista, kuten Facebook tai X (entinen Twitter) tukee. Visuaalisuus on siis pakotettu toiminto ja osa sosiaalisen median hetkellisten sisältöjen luonnetta.
Tutkimuksessa analysoimme, miten Yle Kioskin ja Helsingin Sanomien someuutisten rakenteet näyttäytyvät sosiaalisen median toimintalogiikan ympäristössä, tarkemmin sanottuna Instagramissa ja TikTokissa. Tarkastelemme sitä, ovatko uutiset edelleen tunnistettavissa uutismaisiksi vai ovatko uutissisällöt sulautuneet täysin muistuttamaan sosiaalisen median muita sisältöjä, kenties juuri hetkellis-visuaalisuutensa vuoksi. Hankkeen aineisto muodostuu laadullisella otteella kerätyistä Yle Kioskin ja Helsingin Sanomien Instagram- ja TikTok-sisällöistä, (lyhyt)videoista, kuvista ja niiden kommenteista, sekä toimituksissa tehtävistä taustahaastatteluista. Aineisto analysoidaan monimenetelmällisesti: yhdistämme erilaisia laadullisia analyysimenetelmiä, kuten sisällönanalyysiä ja diskurssianalyysiä, ja hyödynnämme aiemmissa tutkimuksissa kehitettyjä sosiaalisen median tutkimuksen analyysikehikkoja.
Toteutamme hankkeen rahoitettavan osuuden Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden
laitoksella journalistiikan opintosuunnassa 12 kuukauden aikana aikavälillä 1.9.2024–31.8.2025.
Hankkeen vastuullisena johtajana sekä post doc -tutkijana toimii Margareta Salonen. Hankkeessa toisena post doc -tutkijana työskentelee Veera Ehrlén. Tutkimusryhmän toimintaa tukevat journalistiikan apulaisprofessori Turo Uskali sekä dosentti ja toimittaja Olli Seuri. Hankkeen kansainvälisiä yhteistyötahoja ovat Wienin yliopiston post doc -tutkija ja Vrije yliopiston vieraileva professori Jonathan Hendrickx sekä Swinburnen yliopiston apulaisprofessori Diana Bossio. Uutismediakentän kotimaisia yhteistyötahoja ovat Helsingin Sanomat ja sen tuottaja Fanny Fröman, Yleisradion Yle Kioski ja vastaava tuottaja Ville Seuri sekä Keskisuomalainen Oyj ja varapäätoimittaja Inkeri Pasanen.
Hanke tuottaa skaalautuvuutta uutismediakentälle tutkimalla maan parhaiten resursoitujen uutismedioiden Helsingin Sanomien ja Yleisradion hetkellis-visuaalisia sosiaalisen median sisältöjä eli niiden TikTok- ja Instagram-sisältöjä. Tutkimus tuottaa siten best practices -hyötytietoa kaikille uutismedioille, myös paikallislehdille ja alueellisille uutismedioille, jotka eivät vielä ole juurikaan osanneet hyödyntää nuorten suosimia hetkellisiä (lyhyt)video- ja kuvamuotoja. Tämän hankkeen rahoittaminen on tärkeää uutismediakentän ymmärtämisen ja sen kehittämisen kannalta.
Myös tieteellisestä näkökulmasta tämän hankkeen rahoittamien on tärkeää. Tieteellisellä tasolla tutkimuksemme kontribuoi journalismin sosiaalisen median tutkimuksen kenttään. Ylipäänsä laadullinen tutkimus TikTokista on tällä kentällä vähäistä, ja lisää ymmärrystä kaivataan myös journalismin toiminnasta Instagramissa. Konkreettisesti tämä tutkimus tuottaa sosiaalisen median hetkellis-visuaalisten sisältöjen analyysiin soveltuvan teoreettisen kehikon laajentaen Salosen aiempaa työtä. Tieteellisesti tutkimus ottaa osaa myös portinvartijuuden keskusteluun. Nykyisessä digitaalisessa uutisympäristössä uutismedia jakaa portinvartijuuden valtaa, eli valtaa esimerkiksi omien sisältöjensä näkyvyydestä. Valtaa jaetaan yleisöjen ja sosiaalisen media alustojen kesken. Onkin ensiarvoisen tärkeää tutkia, miten toimitukset ja toimittajat tasapainottelevat itsenäisyyden ja journalististen arvojen ja alustojen logiikan kanssa portinvartijuuden herruudesta neuvoteltaessa.
Tutkimuksessa analysoimme, miten Yle Kioskin ja Helsingin Sanomien someuutisten rakenteet näyttäytyvät sosiaalisen median toimintalogiikan ympäristössä, tarkemmin sanottuna Instagramissa ja TikTokissa. Tarkastelemme sitä, ovatko uutiset edelleen tunnistettavissa uutismaisiksi vai ovatko uutissisällöt sulautuneet täysin muistuttamaan sosiaalisen median muita sisältöjä, kenties juuri hetkellis-visuaalisuutensa vuoksi. Hankkeen aineisto muodostuu laadullisella otteella kerätyistä Yle Kioskin ja Helsingin Sanomien Instagram- ja TikTok-sisällöistä, (lyhyt)videoista, kuvista ja niiden kommenteista, sekä toimituksissa tehtävistä taustahaastatteluista. Aineisto analysoidaan monimenetelmällisesti: yhdistämme erilaisia laadullisia analyysimenetelmiä, kuten sisällönanalyysiä ja diskurssianalyysiä, ja hyödynnämme aiemmissa tutkimuksissa kehitettyjä sosiaalisen median tutkimuksen analyysikehikkoja.
Toteutamme hankkeen rahoitettavan osuuden Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden
laitoksella journalistiikan opintosuunnassa 12 kuukauden aikana aikavälillä 1.9.2024–31.8.2025.
Hankkeen vastuullisena johtajana sekä post doc -tutkijana toimii Margareta Salonen. Hankkeessa toisena post doc -tutkijana työskentelee Veera Ehrlén. Tutkimusryhmän toimintaa tukevat journalistiikan apulaisprofessori Turo Uskali sekä dosentti ja toimittaja Olli Seuri. Hankkeen kansainvälisiä yhteistyötahoja ovat Wienin yliopiston post doc -tutkija ja Vrije yliopiston vieraileva professori Jonathan Hendrickx sekä Swinburnen yliopiston apulaisprofessori Diana Bossio. Uutismediakentän kotimaisia yhteistyötahoja ovat Helsingin Sanomat ja sen tuottaja Fanny Fröman, Yleisradion Yle Kioski ja vastaava tuottaja Ville Seuri sekä Keskisuomalainen Oyj ja varapäätoimittaja Inkeri Pasanen.
Hanke tuottaa skaalautuvuutta uutismediakentälle tutkimalla maan parhaiten resursoitujen uutismedioiden Helsingin Sanomien ja Yleisradion hetkellis-visuaalisia sosiaalisen median sisältöjä eli niiden TikTok- ja Instagram-sisältöjä. Tutkimus tuottaa siten best practices -hyötytietoa kaikille uutismedioille, myös paikallislehdille ja alueellisille uutismedioille, jotka eivät vielä ole juurikaan osanneet hyödyntää nuorten suosimia hetkellisiä (lyhyt)video- ja kuvamuotoja. Tämän hankkeen rahoittaminen on tärkeää uutismediakentän ymmärtämisen ja sen kehittämisen kannalta.
Myös tieteellisestä näkökulmasta tämän hankkeen rahoittamien on tärkeää. Tieteellisellä tasolla tutkimuksemme kontribuoi journalismin sosiaalisen median tutkimuksen kenttään. Ylipäänsä laadullinen tutkimus TikTokista on tällä kentällä vähäistä, ja lisää ymmärrystä kaivataan myös journalismin toiminnasta Instagramissa. Konkreettisesti tämä tutkimus tuottaa sosiaalisen median hetkellis-visuaalisten sisältöjen analyysiin soveltuvan teoreettisen kehikon laajentaen Salosen aiempaa työtä. Tieteellisesti tutkimus ottaa osaa myös portinvartijuuden keskusteluun. Nykyisessä digitaalisessa uutisympäristössä uutismedia jakaa portinvartijuuden valtaa, eli valtaa esimerkiksi omien sisältöjensä näkyvyydestä. Valtaa jaetaan yleisöjen ja sosiaalisen media alustojen kesken. Onkin ensiarvoisen tärkeää tutkia, miten toimitukset ja toimittajat tasapainottelevat itsenäisyyden ja journalististen arvojen ja alustojen logiikan kanssa portinvartijuuden herruudesta neuvoteltaessa.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes |