ICILS Teacher Panel (opettajapaneli) (ICILS PANEL)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/795/520/2020
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 40 243,58
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2020
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2021
Tiivistelmä
ICILS Opettajapaneeli tarkastelee COVID-19-viruksen vaikutuksia opetuksen digitalisaatioon
COVID-19-pandemia on vaatinut digitaalisen oppimisen laajentamista nopealla vauhdilla. Kevään 2020 aikana monien maiden koulut sulkeutuivat lähiopetukselta ja siirtyivät etäopetukseen. Siinä, miten etäopetus on toteutunut, on kuitenkin huomattu tapauskohtaisia eroja, mikä on ymmärrettävää siinä mielessä, että koulujen lähtökohdatkin etäopetuksen toteuttamiseen ovat olleet erilaiset. Millaisia muutoksia koulut ovat kohdanneet niin digilaitteiden käytössä kuin opettajien asenteissa ja ammatillisessa kehityksessäkin hyödynnettäessä digilaitteita opetuksen osana? ICILS Opettajapaneeli -tutkimus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen.
ICILS Opettajapaneeli -tutkimus tuottaa opettaja ja koulutason pitkittäisaineiston, jonka avulla pystytään vertailemaan kouluissa ja opetuksessa tapahtuneita muutoksia digilaitteiden käytössä osana opetusta. Tutkimukseen kutsutaan mukaan samat koulut ja opettajat, jotka osallistuivat ICILS 2018 -tutkimukseen. Aineisto kerätään opettajille, rehtoreille ja IT-vastuuhenkilöille osoitetuilla kyselyillä, joissa hyödynnetään aiemmin ICILS-tutkimuksessa testattuja kysymyksiä. Tässä tutkimuksessa ei siis tarkastella oppilaiden osaamista. Tutkimus toteutetaan syksyllä 2020, ja tulokset julkaistaan kesällä 2021.
COVID-19-pandemia on vaatinut digitaalisen oppimisen laajentamista nopealla vauhdilla. Kevään 2020 aikana monien maiden koulut sulkeutuivat lähiopetukselta ja siirtyivät etäopetukseen. Siinä, miten etäopetus on toteutunut, on kuitenkin huomattu tapauskohtaisia eroja, mikä on ymmärrettävää siinä mielessä, että koulujen lähtökohdatkin etäopetuksen toteuttamiseen ovat olleet erilaiset. Millaisia muutoksia koulut ovat kohdanneet niin digilaitteiden käytössä kuin opettajien asenteissa ja ammatillisessa kehityksessäkin hyödynnettäessä digilaitteita opetuksen osana? ICILS Opettajapaneeli -tutkimus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen.
ICILS Opettajapaneeli -tutkimus tuottaa opettaja ja koulutason pitkittäisaineiston, jonka avulla pystytään vertailemaan kouluissa ja opetuksessa tapahtuneita muutoksia digilaitteiden käytössä osana opetusta. Tutkimukseen kutsutaan mukaan samat koulut ja opettajat, jotka osallistuivat ICILS 2018 -tutkimukseen. Aineisto kerätään opettajille, rehtoreille ja IT-vastuuhenkilöille osoitetuilla kyselyillä, joissa hyödynnetään aiemmin ICILS-tutkimuksessa testattuja kysymyksiä. Tässä tutkimuksessa ei siis tarkastella oppilaiden osaamista. Tutkimus toteutetaan syksyllä 2020, ja tulokset julkaistaan kesällä 2021.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |